23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ny bussbro tar form

NCC gjuter den nya bussbron vid Malmö Centralstation. Arbetet pågår för fullt och ska vara klart vid middagstid den 25 mars – efter 24 timmars jobb.




Conny Ragnarp













Med den nya bron ska det gå snabbare för bussarna att ta sig till och från Centralplan. Samtidigt ökar framkomligheten även för annan trafik. Speciellt för cyklister som får mer utrymme på befintliga Petribron. Den nya bron gjuts i en 65 meter lång träform. För att bron ska klara bilar och tunga bussar har man lagt i 130 ton armering. – Vi har valt betong för att matcha de andra kanalbroarna. Betong är även ett bra material eftersom det är formbart och anpassar sig, men det är inte tillräckligt starkt så därför behöver man lägga ner tung armering, säger gatukontorets projektledare . Bron läggs på de tre brostöden som redan är på plats. Stöden är också betonggjutna men har klätts i röd granit för att passa ihop med Petribron. - Det är viktigt att den nya bron passar ihop med Petribron och de övriga kanalbroarna för att skapa en så tilltalande miljö som möjligt säger Conny Ragnarp. Beroende på temperaturen i luften kan det ta en till två veckor innan betongen har stelnat och träformen rivs. Nästa steg är att fylla med makadam ovanpå cykelgaraget för att slutligen asfaltera och lägga gångbaneplattor. Invigning av bron för gående och cyklister sker i slutet av sommaren 2009. Bussarna kommer att använda bron efter att citytunneln har öppnat 2010.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.124