Den stegvisa processen ska, enligt propositionen, inledas med att SJ ABs ensamrätt att utföra persontrafik på kommersiell grund slopas. Den 1 juli i år öppnas marknaden för konkurrens vid veckosluts- och helgtrafik på det järnvägsnät som förvaltas av staten. I höst öppnas de svenska järnvägsspåren för internationell persontrafik och den 1 oktober 2010 får SJ full konkurrens om hela den nationella persontrafiken.
- Vi vet att bra information och enkelhet att köpa biljetter är viktiga faktorer för att få fler att resa med kollektivtrafiken. För resenärernas skull är det därför viktigt att det, precis som propositionen säger, blir en skyldighet för de nya aktörerna att lämna information till gemensamma informationssystem. Detta är också något vi från Svensk Kollektivtrafiks sida lyft i vårt remissyttrande. Redan nu finns ett bra samarbete mellan SJ AB, trafikhuvudmännen och andra aktörer inom detta område, säger Charlotte Wäreborn Schultz, vd för Svensk Kollektivtrafik.
- Det är ett positivt besked att regeringen idag meddelar att man föreslår en stegvis avreglering av persontrafiken på järnvägen. Från Svensk Kollektivtrafiks sida välkomnar vi en avreglering men har hela tiden poängterat vikten av att den ska ske stegvis, säger Christer G Wennerholm (M), styrelseordförande för Svensk Kollektivtrafik med anledning av regeringens proposition Konkurrens på spåret som lämnades till riksdagen idag.