23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Nya spår på Kollektivtrafikdagen!

Den 15 april genomfördes Kollektivtrafikdagen 2009 på Parken i Stockholm. Branschens tungviktare behandlar framtidens kollektivtrafik – drygt 100 personder deltog.




RESFORUMTRAFIKFORUM SwebusPlanIT Sweden ABMalmator



Charlotte Wäreborn Schultz Anna Grönlund



Anders KnapePeter Danielsson



Jörgen Gustafsson



Lennart HamneredUlf Adelsohn Jan Brandborn



Christer Ljungberg



Ibrahim BaylanKarin Svensson Smith Nina LarssonJan-Evert Rådhström

Kollektivtrafikdagen 2009 fokuserar på framtidens kollektivtrafik i Sverige. Det handlar om allt från bussar till spårbilar.Nästa generations kollektivtrafik måste bli bättre och effektivare för att kunna locka fler resenärer. Och fler resenärer är nödvändigt – om miljö- och klimatmålen ska kunna uppnås. För ett år sedan fattade därför fem av kollektivtrafikens branschorganisationer beslutet att inleda fördubblingsarbetet. År 2020 ska kollektivtrafikens marknadsandelar av de totala persontransporterna ha fördubblats. Fler måste låta bilen stå, är budskapet. Kollektivtrafikdagen som arrangeras av tidningarna och i samarbete med , och kommer att visa var branschen står i dag. Hur går det då med fördubblingsarbetet? Ännu är bilen dominanten när det gäller pendling mellan hem och arbete, kollektivtrafiken kommer först på tredje plats efter cykeln. Så var det 2008 men nu händer det mycket och det händer snabbt. Om det talar , vd för Svensk Kollektivtrafik och , förbundsdirektör för BR, Bussbranschens Riksförbund. Anna Grönlund kommer speciellt att beröra hur busstrafiken kommer in i fördubblingsarbetet medan Charlotte Wäreborn Schultz ger en övergripande bild av vad som hänt hittills och vad som sker under den närmaste framtiden i fördubblingsarbetet. , ordförande i Sveriges Kommuner och Landsting, berättar om hur organisationerna han företräder ska bära sig åt för att öka kollektivtrafikåkandet. , miljöchef på Volvo Bussar, slår ett slag för ”spårvagnar på gummihjul”, BRT, Bus Rapid Transit. Här förenas bussens flexibilitet med spårvagnens kapacitet. , vd för Vectus Ltd, kommer att berätta om spårbilar utifrån de prov som gjorts vid fullskalebanan i Uppsala och de kommande utredningar som föreslår att verkliga spårbilsbanor byggs. Det tycks äntligen våras för spårbilar runt om i Sverige. , förbundsordförande Svenska Taxiförbundet, ska ge sin bild av den mest flexibla delen av kollektivtrafiken – taxibilarna. som en gång avreglerade taxibranschen fortsätter på avregleringstemat nu när hela kollektivtrafiken står inför en kommande avreglering. Ulf Adelsohn tänker den här gången syna avregleringen ur kundnyttans perspektiv. Det kommer säkert att bli en intressant debatt mellan regeringens utredare om Konkurrens på spåret mellan och Ulf Adelsohn. Den 26 mars lade regeringen fram sin proposition som grundar sig på Brandborns utredning och där man bland annat föreslår att SJ:s monopol ska upphöra helt från och med hösten 2010. Ulf Adelsohn ifrågasätter starkt kundnyttan av den avregleringen. Om järnvägens möjligheter och ökat inflytande för tågresenärerna i framtiden talar Jan Brandborn, tidigare generaldirektör i Trafiksäkerhetsverket, Banverket och Vägverket. , Trivector, kommer att leverera sin bild av hur den nästa generations kollektivtrafik ska utformas för att få fler att åka med. Dagen avslutas med en paneldebatt med (S), (MP), (FP) och (M). Anmäl dig genom att klicka på ”Kollektivtrafikdagen” till höger här på rt-forum.com!

BREAKING
{{ article.headline }}
0.086