Graham Smith
Enligt den kompromiss som ingåtts mellan tyska handels- och transportsektorn och Berlins miljöförvaltning kan såväl tyska som utländska Euro III-bussar att kunna köra på Berlin utan att behöva registrera sig för ett särskilt undantag från den 1 januari 2010. I stället får alla Euro III-bussar fritt fram till och i Berlins miljözon fram till 2012. Därmed blir det så att samtliga Euro III-bussar kan åka in i Berlins miljözon gratis fram till utgången av 2012, men bussbolagen måste ändå visa miljöhänsyn i Berlin och i alla andra tyska städers miljözoner. – Vi välkomnar denna kompromissläsning. Vi har upprepade gånger försökt klarlägga att företag som köpt bussar under 2006 som uppfyllde de då senaste stränga tekniska miljökraven inte bör göras till syndabockar för politiska beslut. Genom den nu ingångna kompromisslösningen ger ett planeringsutrymme åt busstillverkare och bussbolag i en ekonomiskt svår situation, säger , ordförande för Bundesverband Deutrscher Omnibusunternehmer, BDO. Enligt Wolfgang Steinbrück innebär uppgörelsen att Berlins hotell och detaljhandelssektor nu kan andas ut – för nu kan de fler än tre miljoner förväntade bussturisterna fortsätta att besöka staden per buss utan hinder. – Beslutet i Berlin är en seger för en rimligt, praktiskt politik liksom det är en seger för små och medelstora buss- och reseföretag. Det är förvisso ett första viktigt steg mot ett erkännande av vilken miljöfördel det är att resa med buss till städer och turistorter. Vi kommer att fortsätta vår gemensamma kampanj på EU-nivå för att få harmoniserade EU-riktlinjer för de europeiska städernas miljözoner där bussarna befrias från begränsningar, säger , vd för Heyfordian Travel och vice president i branschorganisationen IRU.