23948sdkhjf

SL populärare än någonsin

I SL:s kundnöjdhetsundersökning för april svarar 78 procent av resenärerna att de är nöjda eller mycket nöjda med SL:s trafik. Det är den högsta siffran någonsin enligt SL.
– Aldrig tidigare har så många varit så nöjda med SL. Våra trafikentreprenörer har nu i flera år arbetat systematiskt för att förbättra punktlighet och störningsinformation. Dagens betyg från resenärerna är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm .

Även SL:s vd Ingemar Ziegler är glad över det fina betyget från resenärerna:

– För fem år sedan satte SL upp målet 75 procent nöjda resenärer till år 2010. I ärlighetens namn sågs det då som ett högt ställt mål. Nu, ett helt år i förväg, har vi redan överträffat våra egna förväntningar. Det är oerhört glädjande. Hela SL-organisationen har bidragit till detta, säger SL:s vd Ingemar Ziegler .

– Samtidigt ställer det också stora krav på oss. Det ökade förtroendet förpliktigar. Nu måste vi bli ännu bättre för att behålla våra resenärers förtroende och helst få ännu fler nöjda kunder, säger Christer G Wennerholm.

I stort sett alla trafikslag har ökat sin kundnöjdhet sedan förra mätningen. Undantaget är pendeltågen, där 69 procent uppger att de är nöjda eller mycket nöjda. Det är ett oförändrat resultat från förra månadens mätning, men samtidigt en markant förbättring från bottennoteringen från 2006, med 27 procent nöjda resenärer.

– Vi har fortfarande en bit kvar innan pendeltrafiken når upp till samma nivåer som övrig spårtrafik. Arbetet med att förbättra tidhållningen fortsätter med oförminskad styrka i tätt samarbete med Stockholmståg och Banverket, säger Ingemar Ziegler.

FAKTA/Kundnöjdhet för SL
Våren 2006: 61 procent
April 2007: 67 procent
April 2008: 71 procent
April 2009: 78 procent
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078