23948sdkhjf

Nya pendelstationer i Ale

Västtrafik fattar beslut om att investera i nya pendelstationer i Ale kommun. Det innebär att upphandlingen av vem som ska genomföra arbetet påbörjas i höst.
Byggstarten för de nya stationerna är planerad till första halvåret 2010. Investeringen i de nya pendelstationerna i Ale är en del i det mycket omfattande arbetet med ett nytt dubbelspår mellan Göteborg och Trollhättan. Det nya dubbelspåret är dimensionerat för 250 kilometer i timmen och ger större kapacitet för person- och godstrafik än dagens enkelspår. Sammanlagt ska fem nya pendelstationer byggas i Ale kommun i orterna Surte, Bohus, Nödinge, Nol och Älvängen.

– Att styrelsen nu formellt har fattat beslut om investeringar i de nya Alestationerna innebär att projektet kan rulla vidare i planerad skala. Alla stationerna i Ale är projekterade och med investeringsbeslutet kan vi börja upphandlingen, säger Lars Backström , vd på Västtrafik.

Dubbelspåret ger ett stort lyft för alla pendlare i Göta älvdalen. Med den nya pendeltågstrafiken blir det kvartstrafik från stationerna i Älvängen och Nödinge, medan övriga orter i Ale får en tur i halvtimman till Göteborg. Att resa från till exempel Nödinge till Göteborg kommer att ta en kvart. Trafikstarten för den nya trafiken är beräknad till december 2012.

Projekteringen av tågstationerna har skett in nära samarbete mellan Västtrafik, Banverket och Vägverket. Vid samtliga stationer blir det planskilda övergångar med broar mellan tågstationer och respektive samhälle, något som höjer trafiksäkerheten väsentligt. Västtrafik har lagt mycket arbete för att skapa nära och tydliga förbindelser mellan olika trafikslag och miljöer. Kopplingarna mellan stationer och kringliggande funktioner, busshållsplatser och pendelparkeringar är tydliga.

– Vi har lagt stor omsorg vid utformningen av tågstationerna. De ska sticka ut formmässigt, men framförallt ge resenären en trygg, säker och bekväm miljö. Det blir också pendelparkeringar vid alla tågstationerna, säger Stefan Ekman , avdelningschef på Västtrafiks infrastrukturavdelning.

Enkelhet och tydlighet dominerar formspråket. Stationerna kommer att bestå av tre trapptorn i stål och glas och långsidor med ett antal öppningar i fasaden för att skapa utblickar. I tornen ska det finnas trappa, hiss och väntutrymmen som sammanlänkas av uppglasade gångbroar över väg och järnväg. Allt är anpassat för funktionshindrade. Samtliga stationer får pendelparkering och täckta cykelparkeringar.

Fakta/Norge-Vänernbanan
Planeringen för ett nytt dubbelspår på Norge/Vänernbanan mellan Göteborg och Tvåstad har pågått under en följd av år. I Götaälvdalen i Ale kommun samverkar Banverket och Vägverket genom projektet Bana Väg i Väst. Under projekteringen tecknades ett samarbetsavtal mellan Västtrafik och Bana Väg i Väst, som reglerar tidplan, genomförande och finansiering.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063