Håkan BergqvistMagnus Hedin
Bakom beslutet att bilda det nya bolaget står sex länstrafikbolag: Hallandstrafiken, Länstrafiken Kronoberg, Blekingetrafiken, Kalmar Länstrafik, Skånetrafiken och Västtrafik. Bolaget är ett servicebolag och kommer att ha sitt säte i Malmö och vd för det nya bolaget blir från Region Skåne. Trafikbolagen bildar och äger det gemensamma servicebolaget. Skånetrafiken äger 40 procent och övriga huvudmän 12 procent vardera. Styrelsen består av sju ordinarie ledamöter från de olika trafikbolagen. Styrelseordförande blir , tidigare vd för Västtrafik. Vice ordförande blir , Trafikdirektör från Skånetrafiken. Övriga medlemmar i styrelsen är , vd Hallandstrafiken; , trafikchef Skånetrafiken, , vd Blekingetrafiken; , Trafikdirektör Länstrafiken Kronoberg och , vd Kalmar Länstrafik. Bolaget Öresundståg AB kommer att ha ett mindre antal fasta tjänster i form av administration, försäljning, marknadsföring och trafikplanering. Men det blir ingen stor organisation, bolaget kommer som nämnts att ha karaktären av ett servicebolag. – Det känns bra att vi har samlat oss i ett gemensamt bolag och vi ser nu med tillförsikt på framtiden. Jag tycker att vår start har varit mycket positiv, det tar alltid tid innan allt är på plats i ett så här stort samarbete med många aktörer inblandade. Intäkterna ser bra ut och vi tror att vår prissättning med samma pris på resan oavsett när man köper biljetten uppskattas. Framförallt ska vi främja pendlingsresorna men vi har även många andra kunder, säger . De politiska besluten fattas av ett överordnat samverkansorgan som ska mötas fredag 15 maj. Då ska det bland annat diskuteras om fler fordon behöver inköpas