23948sdkhjf

Vi vill ha expressbussar!

Intresseorganisationen Vi Resenärer kräver expressbussar när Banverket bygger om Svealandsbanan i slutet av sommaren. Då slipper pendlarna omständiga byten.
Tågpendlarna på Svealandsbanan mellan Eskilstuna och Stockholm kommer att mötas av kraftigt försämrad service efter sommaren, enligt Vi Resenärer. I stället för att sitta i lugn och ro under den timme resan vanligen tar tvingas de att byta till buss en eller två gånger under resans gång.

Det stundande omaket för resenärerna på sträckan beror på att Banverket bygger en mötesspår i Almnäs mellan Södertälje och Nykvarn – för en framtida smidigare tågtrafik. Bra, enligt Vi Resenärer som dock retar upp sig på att verket valt att stänga av trafiken hela sträckan mellan Södertälje och Läggesta. Avstängningen börjar den 10 augusti och avslutas den 25 oktober. Restiderna mellan Stockholm och Eskilstuna förlängs från dagens drygt en timme till cirka en timme och 45 minuter, enligt Vi Resenärer som också räknat ut den nya snitthastigheten: 67 km/tim.

SJ hänvisar till två tåg morgon och eftermiddag över Västerås, utan tågbyte, men med en restid kring en timme och tjugo minuter. Informationen till de som i dag pendlar på denna sträcka har hittills varit obefintlig. SJ lade ut denna nyhet på sin hemsida för någon dag sedan, uppger Vi Resenärer. Enligt intresseorganisationen är det enda vettiga att sätta in expressbussar i ersättningstrafik mellan Eskilstuna och Stockholm C. Genom att på vägen angöra Strängnäs, Mariefred och Södertälje skulle pendlarna erbjudas hög komfort och restider i klass med tågets.

Vi Resenärer manar nu kommuner och företag som finns längs Svealandsbanan och som behöver tågpendlarna att kräva att SJ sätter in expressbussar som ersättningstrafik. Intresseorganisationen hävdar att expressbussar i slutändan blir billigare för SJ än att lägga det resepussel där tåg och bussar måste passa in i varandra. Annars är risken stor att resenärerna tar bilen i stället, enligt Vi Resenärer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062