– Bussbranschen och taxibranschen visar ett allt större intresse för biogas. Och det är glädjande, eftersom biogas är ett drivmedel som väsentligt påverkar klimat och miljö i positiv riktning förutom att bränslet är förnyelsebart, säger
Maria Pohjonen, miljövetare på branschorganisationen Svenska Gasföreningen.
Problemet är att gasen är lokal och saknas helt på många håll i landet. Men redan i dag finns ett gasnät efter Västkusten, från Skåne till Göteborg. Svenska Gasföreningen arbetar för att fler gasnät ska bildas, om inte rikstäckande så i alla fall lokala gasnät som binder samman större städer. Början till sådana nät finns i Stockholm/Mälardalen och planer finns att koppla samman det västsvenska nätet med en linje upp till Örebro via Jönköping.
Medan den västsvenska gasen framför allt produceras i Danmark så hoppas också Gasföreningen på en ökad produktion i Sverige. Redan i dag finns tillverkning på flera håll, bland annat i Stockholm, och framöver kommer en ny anläggning i Sundsvall att invigas. Annars är det tunnsått med biogasmöjligheter norr om Stockholm. Det finns biogas bara i Boden och Skellefteå fram till dess att Sundsvall kommer igång.
– Just i norra Sverige finns väldigt få möjligheter att tanka biogas, men intresset saknas inte. Under Taximässan har många taxiföretagare från nordligaste Sverige varit i vår monter och frågat om när det blir någon biogas i Norrland, säger Maria Pohjonen.