Karin Svensson Smit
Nina Larsson
Christina Axelsson
Jan-Evert Rådhström
Anders Knape
Charlotte Wäreborn Schultz
Det är om vägen till målet som oenigheten är desto större, vilket tydligt visade sig när Riksdagens trafikutskott drabbade samman i seminariet ”Hur kan kollektivtrafikens marknadsandel fördubblas – genom avregleringar eller andra lösningar?” som organiserades av alla aktörerna bakom fördubblingsmålet: Svensk Kollektivtrafik, Bussbranschens Riksförbund, Taxiförbundet och Branschföreningen Tågoperatörerna. Medan regeringsalliansen välkomnar avreglering, förnyelse och marknadsanpassning vill de rödgröna förändra med försiktighet, men utan att släppa loss marknadskrafternas vinstsug. – Lundins förslag talar emot sig själv, det blir oerhört svårt att upprätthålla olönsam trafik när de kommersiella aktörerna har plockat russinen ur kakan. Själva vill vi helst tredubbla kollektivtrafiken men vi ansluter oss med stor entusiasm till fördubblingsarbetet, säger , (MP). – Varför inte nya innovativa idéer och entreprenörskap i den här branschen? Jag menar att här behövs nytänkande, säger , (FP). – Vi måste överväga att riva upp avregleringsförslaget om vi får regeringsmakten efter nästa val. Jag kan inte se något rimligt skäl att släppa in marknadskrafterna i kollektivtrafiken på det sätt som Ulf Lundins utredning föreslår, säger (S). – Det finns stora likheter mellan Ulf Lundins förslag och det förslag som läggs fram av Svensk Kollektivtrafik. Vänstern ser det hela i svart och vitt, så ser inte verkligheten ut. Alla talar om spår utan att inse att över 80 procent av all kollektivtrafik är busstrafik, säger (C). – Jag är övertygad om att vi får se ett bra lagförslag om ny kollektivtrafik och jag hoppas att vi får mer vänsterblocket på det här arbetet, det behövs! Men vi ska gå framåt, inte bakåt i den här processen, säger (M). – Jag tror att gränserna för konkurrensutsättningen, hur snabbt en operatör kan gå in och ur är frågor som man måste titta på i Ulf Lundins förslag. Hur få lönsamhet när resandet ökar är också en fråga som måste lösas – för går det för bra så blir det faktiskt dyrare, säger , vd för Sveriges Kommuner och Landsting, SKL. – Politikerna har tagit ett steg framåt, i dag råder total enighet kring fördubblingsarbetet, konstaterar , vd för Svensk Kollektivtrafik, med stor tillfredställelse.