23948sdkhjf

Tunnelbana bättre än spårväg

Spårvägar är bortkastade pengar – satsa på tunnelbana och trådbussar i stället. Den salvan levererades av Stockholms Handelskammare i veckan.
Stockholms Handelskammare har redan tidigare visat sin stora vurm för spårtrafik i tunnel, vanligen kallad tunnelbana eller möjligen premetro, spårväg i tunnel. Nu vänder man sig mot att i det närmaste ingenting satsas på framtida utbyggnad av tunnelbaserad spårtrafik utan att allt ska gå till en spårvägsrenässans på huvudstadens gator. Enligt Handelskammaren riskerar de spårvägsprojekt som nu planeras i Stockholm att bli så dyra att det inte kommer att finnas utrymme för några andra satsningar på kollektivtrafik för lång tid framöver.

Stockholms Handelskammare påstår också att de beräkningar som gjort av förespråkarna är upp åt väggarna fel – nämligen att spårväg skulle ge 80 procent av kapaciteten för 20 procent av kostnaden jämfört med tunnelbana. Handelskammaren anser bilden blir rättvisare om siffrorna kastas om: Spårväg kostar 80 procent av tunnelbanebygge men ger bara 20 procent av kapaciteten. Som alternativ där tunnelbanor inte kan dras slår Handelskammaren ett slag för trådbussar. Enligt Handelskammaren ger trådbussen samma effekt som spårvägar, men till en bråkdel av kostnaden och med mindre miljöbelastning.

– Stockholms kollektivtrafiknät måste byggas ut rejält. För att få tillräcklig kapacitet i en region som växer med 30 000 nya invånare per år krävs framför allt satsningar på tunnelbanan, som är snabb och kapacitetsstark. Därför får man inte slösa bort flera miljarder på projekt som inte på långa vägar kan svara upp mot behoven, säger Peter Egardt , vd för Stockholms Handelskammare, med anledning av analysen.

För att befästa sina ståndpunkter har Stockholms Handelskammare nyligen publicerat en analys som visar att de fördelar som spårvagn kan medföra i stället kan uppnås med trådbussar, till en avsevärt mycket lägre kostnad, mindre miljöbelastning och mindre störningar under byggtiden.

– Det är inte spåren, utan eldriften, som ger den goda miljöeffekten. Att gräva spår i gatorna är både tidskrävande, riskabelt och dyrt. Med trådbusstekniken kan vi dessutom i framtiden få både lastbilar och mer långväga bussar som drivs med el, säger Anna Wersäll , trafikexpert, Stockholms Handelskammare

Handelskammaren föreslår också att Förbifart Stockholm förses med kontaktledning och ström för att möjliggöra miljövänlig busstrafik. Det skulle ge ett bra miljövänligt tillskott till den regionala kollektivtrafiken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078