Enligt enkäten kommer 86 kommuner troligtvis att införa nya hastighetsgränser - helt eller delvis - i sin huvudort under 2009 eller 2010. Det framgår av svaren från de 196 kommuner som hittills responderat på SKL:s enkät som presenteras vid Tylösandsseminariet under tisdagen. Några politiska beslut är dock inte fattade annat än i några få fall.
AnnonsSamtidigt svarar 58 kommuner att de inte kommer att införa nya hastighetsgränser under 2009 eller 2010. Övriga kommuner, 52 stycken, har inte kunnat lämna något svar i nuläget.
– Cirka 130 kommuner gick vår utbildning i handboken Rätt fart i staden under våren och det är glädjande att så pass många kommuner redan överväger att påbörja införandet av nya hastighetsgränser i sina tätorter. Redan i år överväger mer än 20 kommuner att införa nya hastighetsgränser, säger
AnnonsGunilla Glasare, chef på avdelningen för tillväxt och samhällsbyggnad.
Av de kommuner som ligger i startgroparna för att införa nya hastighetsgränser i sina tätorter anser 86 procent att det kommer att bli mer vanligt med 40 km/tim, 73 procent anser att 50 km/tim kommer att bli mindre vanligt. 55 procent av kommunerna anser att 30 km/tim kommer att bli vanligare medan 15 procent anser att 30 km/tim kommer att bli mindre vanligt. 60 procent av kommunerna anser att 60 km/tim kommer att bli mer vanligt förekommande medan 51 procent tror att 70 km/tim kommer att bli mindre vanligt.
Annons– Denna omställning av tätorternas hastighetsgränser kommer att ge ett viktigt bidrag till både en ökad trafiksäkerhet, bättre miljö och en ökad attraktivitet och trygghet i våra tätorter, säger Gunilla Glasare.
Det är både stora och små kommuner som överväger att - helt eller delvis - införa nya hastighetsgränser under 2009 eller 2010. Av de större kommunerna, med över 80 000 invånare, kommer troligtvis 14 kommuner att inför nya hastighetsgränser under 2009 eller 2010: Malmö, Linköping, Västerås, Örebro, Norrköping, Jönköping, Umeå, Borås, Sundsvall, Eskilstuna, Huddinge, Halmstad, Nacka, Karlstad.
Annons Annons