23948sdkhjf

Grönt för höghastighetsbanor!

Utredaren Gunnar Malm föreslår höghastighetsbanor Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. Nu väntar en bred remissrunda innan regeringen kan fatta beslutet om byggstart.
Utredningen med den långa titeln ”Höghastighetsbanor – ett samhällsbygge för stärkt utveckling och konkurrenskraft” överlämnades till infrastrukturminister Åsa Torstensson kl 11.15 måndag 14 september. Utredare Gunnar Malm föreslår att separata höghastighetsbanor byggs på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö.

En utbyggnad av separata dubbelspår för trafik i upp till 320 kilometer i timmen på de båda sträckorna har kostnadsberäknats till 125 miljarder kronor – en summa som dock är mycket osäker eftersom projektet sträcker sig över 40 år framåt i tiden. Utredningen bedömer att staten kommer att få svara för cirka hälften av kostnaden. Återstående kostnader täcks enligt förslaget av biljettintäkter samt medfinansiering från berörda regioner och från EU. Biljettpriset förutsätts ligga på samma nivå som för dagens tågresor. Den samhällsekonomiska kalkyl som genomförts för projektet visar att projektet, med gjorda antaganden, är samhällsekonomiskt lönsamt.

Restiden från Stockholm till Göteborg med höghastighetstrafik beräknas till två timmar och till Malmö beräknas restiden bli cirka två och en halv timme. Även orter vid sidan av höghastighetsbanorna beräknas få betydligt kortare restider genom direkta tåg som går på både höghastighetsnätet och det vanliga järnvägsnätet. För godstrafiken skulle de nya banorna innebära en möjlighet att öka och utveckla trafiken genom att spårkapacitet frigörs på Västra och Södra stambanan.

– En utbyggnad av höghastighetsbanor skulle skapa förutsättningar för ett helt nytt transportsystem med förbättrade möjligheter till effektiva gods- och persontransporter och samtidigt kommer förutsättningarna för var man kan bo och arbeta att ändras. Förslaget bidrar till stärkt utveckling och konkurrenskraft för Sverige, säger utredare Gunnar Malm .

Åsa Torstensson uttryckte tillförsikt över att ha fått ett så gediget beslutsunderlag inför den kommande breda remissrundan. Två stora remisshearingar väntar i november respektive janauari. Om regeringen går på utredarens linje förverkligas både Götalandsbanan och Europabanan med trafikstart i mitten av 2020-talet. Ett tidigt beslut innebär en möjlig byggstart 2015 med en genomförandetid på 15 år.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109