23948sdkhjf

Ja till CO2-relaterad skatt

En försäljningsskatt på bilar relaterad till fordonets CO2-utsläpp är rätt väg för att sänka de svenska utsläppen enligt nätverket Transport Environment, T.
Under 2008 sjönk det genomsnittliga koldioxidutsläppet från nya personbilar inom EU från 159 till 154 g per km. Bland de ”gamla” EU-länderna ligger Sverige fortfarande dåligt till med ett snitt på 174 gram per km. Visserligen en nedgång från 2007 då snittutsläppet var 183 gram per km men fortfarande högt över snittnivån för de gamla EU-länderna. Det visar ny statistik från miljönätverket Transport Environment (T) där bland annat Naturskyddsföreningen är medlemmar.

De EU-länder där siffrorna snabbast förbättrats är Danmark och Finland där snittutsläppet från nya bilar mellan 2007 och 2008 sjönk med över 8 procent. Bakom de snabba förbättringarna ligger ändrade försäljningsskatter (bilaxis eller registreringsskatt) som betytt att bränslesnåla bilar blivit billigare och törstiga bilar dyrare.

– Siffrorna visar att både miljön och de svenska bilisterna skulle gynnas om även Sverige införde en koldioxiddifferentierad försäljningsskatt på nya bilar enligt den modell som gäller i våra nordiska grannländer, säger Svante Axelsson , generalsekreterare i Naturskyddsföreningen.

Bland biltillverkarna utmärker sig BMW, som på två år sänkt snittutsläppen från sina bilar med 16 procent. De bilar BMW-koncernen säljer inom EU har idag lika låga utsläpp som småbilstillverkarna Honda och Suzuki, detta trots att BMW:s bilar har den högsta snittvikten bland alla de stora bilkoncernerna.

Den viktigaste förklaringen till att BMW-koncernen lyckats bättre än andra företag som satsat på energisnåla tekniklösningar är, enligt T, att företaget infört den nya tekniken som standard medan andra tillverkare, som till exempel Volkswagen och Toyota erbjuder den energisnåla tekniken som tillval.

– Statistiken visar att EU:s nya lagstiftning om snålare bilar redan håller på att slå igenom, detta trots att lagen inte kommer att gälla fullt ut förrän efter 2015, säger Magnus Nilsson , trafikexpert vid Naturskyddsföreningen och vice ordförande i T.

EU-länderna och EU-parlamentet enades i december 2008 om en ny lagstiftning som innebär att nya bilar som säljs inom EU 2015 inte får ha ett högre genomsnittligt koldioxidutsläpp än 130 g per km, vilket motsvarar ca en halv liter bensin eller diesel per mil. Kravet gäller på koncernnivå. Från 2020 sänks den tillåtna snittnivån till 95 gram per km.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062