Detta kommer givetvis även att påverka godstransporterna. Att ta lastbil hela sträckan är ofta billigare än att kombinera lastbilstransporten med järnväg eller sjöfart. Miljöpartiets ledamot i trafikutskottet, Karin Svensson Smith, är kritisk.
- Höjda banavgifter får ett direkt genomslag i form av höjda biljettpriser och dyrare tågfrakter för gods. När hela världen förbereder sig för klimattoppmötet i Köpenhamn väljer den svenska regeringen att göra det dyrare med klimatsmarta transporter, säger Karin Svensson Smith.
- Det behövs mer pengar till satsningar på järnvägen och ekonomiska styrmedel för att föra över trafik till järnvägen. Regeringen gör inget av detta, säger Karin Svensson Smith, Miljöpartiet.
Regeringen dubblar nu banavgifterna för att slippa lägga nya pengar på tågtrafiken. Många undrar med rätta varför det ofta är dyrare med tåg än flyg. Nu ska det bli ännu dyrare vilket kommer att tvinga bort trafik från järnvägen. Detta är dålig klimatpolitik menar Miljöpartiet i en kommentar.