Det nya Itino-tåget är det första som drivs enligt ECO4 som med hjälp av ammoniakinblandning ska ge mindre skadliga utsläpp från dieselbränslet. Ungefär 3-4 procent ammoniak blandas i dieseln via en särskild tanklucka märkt ”Ad blue”.
Itino-tåget som visades i Jönköping under Nordic Rail ska ingå i Kinnekulletåget som körs av Arriva åt Västtrafik. Eftersom banan inte är elektrifierad måste annat bränsle till och genom Bombardiers nya teknik nedbringas bränsleförbrukning och emissioner – enligt tillverkarens egna uppgifter.
– De nya tågen är konstruerade för att uppfylla EU:s nuvarande och kommande miljökrav, vilket vi naturligtvis ser som en mycket viktig egenskap för vårt engagemang i uthålliga transporter, säger
, vd för Västtrafik som blir först ut i Sverige med de nya Itino-tågen.
Västtrafik har beställt fyra nya Itino-tåg, det första ska levereras i december i år.