Totalt får de 160 intercityvagnarna 6 500 nya stolar, bättre belysning och eluttag. Varje vagn målas svart exteriört och får ny ljus väggpanel invändigt. – Det här är ett led i vår stora servicesatsning inför konkurrensutsättningen av svensk järnväg. Vi satsar på nya snabbtåg nästa år, men vi tror att det även i framtiden finns en efterfrågan på billigare och bekväma tåg, säger , direktör för SJ:s affärsutveckling. Två vagnar i veckan levereras nu från verkstaden i Malmö fram till hösten 2010 då alla de nyrenoverade personvagnarna skall vara satta i trafik. Upprustningen innebär ett tillskott på närmare 1 450 nya sittplatser i SJ:s tågflotta. – Resandet med tåg har hittills i år ökat trots lågkonjunktur och nu stärker vi vårt serviceutbud ytterligare till alla svenska tågresenärer. Vi står starkt rustade inför den kommande avregleringen, säger Jan Olson. Intercityvagnarna från 1980-talet görs om totalt. Hela inredningen i personvagnarna byts ut och ventilationssystemen förbättras. Vagnarna får nya stolar, nya mattor, energieffektivare och bättre spotbelysning samt eluttag. De flesta vagnarna får ny toalettinredning och vissa vagnar även ny väggpanel. – När vi testat de första vagnarna har resenärerna trott att de gått fel och kommit in i förstaklassvagnar, säger Jan Olson. Exteriört blir vagnarna klassiskt svartlackerade och fönstren förses med solfilm för att göra det svalare ombord. De vagnar som utrustas med nya stolar får dessutom sittplatsnumrering i punktskrift för att underlätta för synskadade. Målet är att SJ om ett år ska samla de nyrenoverade svarta vagnarna till kompletta tågsätt. – Vi renodlar vår fordonsflotta så att vi lättare kan anpassa oss till exempelvis trafiktoppar, säger Jan Olson. De nyrenoverade vagnarna ska kunna användas i högtrafik främst på långa linjer med stor andel fritidsresenärer. Det innebär bland annat Stockholm-Malmö, Stockholm-Göteborg, Stockholm-Jämtland och Stockholm-Oslo. Vagnarna ska även kunna komplettera X 2000 vid veckoslut och under vardagar.
Intercity byter stil
SJ:s intercitytåg upprustas och förbättras för 350 miljoner kronor. De slitna tågen får ny kostym och ny modern inredning för att möta kraven från dagen resenärer.
Totalt får de 160 intercityvagnarna 6 500 nya stolar, bättre belysning och eluttag. Varje vagn målas svart exteriört och får ny ljus väggpanel invändigt. – Det här är ett led i vår stora servicesatsning inför konkurrensutsättningen av svensk järnväg. Vi satsar på nya snabbtåg nästa år, men vi tror att det även i framtiden finns en efterfrågan på billigare och bekväma tåg, säger , direktör för SJ:s affärsutveckling. Två vagnar i veckan levereras nu från verkstaden i Malmö fram till hösten 2010 då alla de nyrenoverade personvagnarna skall vara satta i trafik. Upprustningen innebär ett tillskott på närmare 1 450 nya sittplatser i SJ:s tågflotta. – Resandet med tåg har hittills i år ökat trots lågkonjunktur och nu stärker vi vårt serviceutbud ytterligare till alla svenska tågresenärer. Vi står starkt rustade inför den kommande avregleringen, säger Jan Olson. Intercityvagnarna från 1980-talet görs om totalt. Hela inredningen i personvagnarna byts ut och ventilationssystemen förbättras. Vagnarna får nya stolar, nya mattor, energieffektivare och bättre spotbelysning samt eluttag. De flesta vagnarna får ny toalettinredning och vissa vagnar även ny väggpanel. – När vi testat de första vagnarna har resenärerna trott att de gått fel och kommit in i förstaklassvagnar, säger Jan Olson. Exteriört blir vagnarna klassiskt svartlackerade och fönstren förses med solfilm för att göra det svalare ombord. De vagnar som utrustas med nya stolar får dessutom sittplatsnumrering i punktskrift för att underlätta för synskadade. Målet är att SJ om ett år ska samla de nyrenoverade svarta vagnarna till kompletta tågsätt. – Vi renodlar vår fordonsflotta så att vi lättare kan anpassa oss till exempelvis trafiktoppar, säger Jan Olson. De nyrenoverade vagnarna ska kunna användas i högtrafik främst på långa linjer med stor andel fritidsresenärer. Det innebär bland annat Stockholm-Malmö, Stockholm-Göteborg, Stockholm-Jämtland och Stockholm-Oslo. Vagnarna ska även kunna komplettera X 2000 vid veckoslut och under vardagar.