23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Intercity byter stil

SJ:s intercitytåg upprustas och förbättras för 350 miljoner kronor. De slitna tågen får ny kostym och ny modern inredning för att möta kraven från dagen resenärer.




Jan Olson





























Totalt får de 160 intercityvagnarna 6 500 nya stolar, bättre belysning och eluttag. Varje vagn målas svart exteriört och får ny ljus väggpanel invändigt. – Det här är ett led i vår stora servicesatsning inför konkurrensutsättningen av svensk järnväg. Vi satsar på nya snabbtåg nästa år, men vi tror att det även i framtiden finns en efterfrågan på billigare och bekväma tåg, säger , direktör för SJ:s affärsutveckling. Två vagnar i veckan levereras nu från verkstaden i Malmö fram till hösten 2010 då alla de nyrenoverade personvagnarna skall vara satta i trafik. Upprustningen innebär ett tillskott på närmare 1 450 nya sittplatser i SJ:s tågflotta. – Resandet med tåg har hittills i år ökat trots lågkonjunktur och nu stärker vi vårt serviceutbud ytterligare till alla svenska tågresenärer. Vi står starkt rustade inför den kommande avregleringen, säger Jan Olson. Intercityvagnarna från 1980-talet görs om totalt. Hela inredningen i personvagnarna byts ut och ventilationssystemen förbättras. Vagnarna får nya stolar, nya mattor, energieffektivare och bättre spotbelysning samt eluttag. De flesta vagnarna får ny toalettinredning och vissa vagnar även ny väggpanel. – När vi testat de första vagnarna har resenärerna trott att de gått fel och kommit in i förstaklassvagnar, säger Jan Olson. Exteriört blir vagnarna klassiskt svartlackerade och fönstren förses med solfilm för att göra det svalare ombord. De vagnar som utrustas med nya stolar får dessutom sittplatsnumrering i punktskrift för att underlätta för synskadade. Målet är att SJ om ett år ska samla de nyrenoverade svarta vagnarna till kompletta tågsätt. – Vi renodlar vår fordonsflotta så att vi lättare kan anpassa oss till exempelvis trafiktoppar, säger Jan Olson. De nyrenoverade vagnarna ska kunna användas i högtrafik främst på långa linjer med stor andel fritidsresenärer. Det innebär bland annat Stockholm-Malmö, Stockholm-Göteborg, Stockholm-Jämtland och Stockholm-Oslo. Vagnarna ska även kunna komplettera X 2000 vid veckoslut och under vardagar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094