23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Bättre vägtullar med KTH

Trängselskatten slår hårt mot dem som är beroende av sitt fordon, men vars resor inte nämnvärt påverkar trängseln. KTH har fått pengar för att åtgärda trubbiga vägtullar.












Leonid Engelson

Kungliga Tekniska högskolan, KTH, har fått närmare en miljon kronor till ett projekt som går ut på att forska kring trängselskatten i Stockholm, pengar som till lika delar kommer från den statliga forskningsmyndigheten Vinnova och Vägverket. Projektet, som går under namnet Avenir, går bland annat ut på att titta närmare på hur avgiftssystemet ska kunna utformas annorlunda i syfte att bli både rättvisare och mer effektivt. Resultatet ska kunna utgöra ett beslutsunderlag om regeringen gör om avgiftssystemet. Avenir leds av docenten Leonid Engelson som arbetar på Centrum för trafikforskning vid KTH. Han säger att själva poängen med trängselskatten är att det är en skatt på trängsel. – Som det ser ut idag är vägtullarna statiska, där taxan enbart styrs av klockan. Framöver skulle även det aktuella trafikflödet kunna avgöra vad priset blir, säger .

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093