Avsätt en del av SL:s reklamintäkter för att bygga fler busskurer runt om i länet – den frågan driver Miljöpartiet, MP, i SL:s styrelse.
Av Anna Fredriksson
Yvonne Blombäck
Det behövs ett stort antal nya bussväderskydd ute i länet. Genom att avsätta en del av reklamintäkterna varje år till att sätta upp nya bussväderskydd kan SL enkelt och snabbt åtgärda akuta brister, enligt MP. – Många busshållplatser är eftersatta med vind, väta och otrivsel som följd för resenärerna. Det måste vi ändra på, säger , (MP) styrelseledamot i SL. Idag är skötselansvaret för busshållplatserna utspritt på många olika aktörer. Samtidigt ansvarar respektive kommun för markbeläggning, kantstenar och tömning av papperskorgar. – Ur ett resenärsperspektiv bäddar det för problem. Vem ska man vända sig till med klagomål på bristande skötsel? Resenärerna uppfattar busskurerna som SL:s och det kräver att vi inför ett tydligare ansvar när vi ingår nya avtal om busshållplatserna, säger Yvonne Blombäck. I dagsläget ger reklamen i busskurerna SL arrendeintäkter på mångmiljonbelopp varje år. Miljöpartiet vill att SL behåller kontrollen över reklamen i busskurerna och låter delar av intäkterna bekosta nya väderskydd. Miljöpartiet vill att en ny upphandling ska ligga till grund för framtida avtal och föreslår att SL ställer krav på trafikinformation i realtid, miljöteknik som solceller och cykelställ under tak i anslutning till hållplatserna. Stockholmarna ska få vara med och utforma nya busskurer tycker MP. – Många resenärer som använder hållplatserna dagligen har säkert bra idéer, säger Yvonne Blombäck.