23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på RT-Forum
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

DB tar över östgötapendeln

Det blir tyska jätten Deutsche Bahn, DB, som tar över Östgötapendeln efter SJ. En rejäl kvalitetshöjning av trafiken utlovas av DB som tar över i december 2010.








Paul Håkansson



FAKTA/Nya pendeltågen Coradia Lirex, X61
Antal sittplatser: 240 (dagens pendeltåg har 130 sittplatser)
Totalt antal passagerare: 500 st
Lågt insteg för att underlätta påstigning
Längd: drygt 74 meter (ca 20 meter längre än dagens pendeltåg)
Tillverkare: Alstom






Från och med 12 december 2010 kommer DB Regio Sverige AB ta över driften av Östgötapendeln. Samtidigt tas fem nya pendeltåg i drift vilket både ökar komforten för resenärerna och antalet platser på tågen. Östgötapendeln kommer då även att börja gå ner till Jönköping. För ÖstgötaTrafikens resenärer kommer inte trafikutbudet att förändras något. Tågen fortsätter gå var 20 minut mellan Norrköping och Mjölby. Resenärerna mellan Jönköping och Östergötland får däremot en utökad trafik och en ny möjlighet att resa hela sträckan utan byten. Mellan Mjölby och Jönköping kommer tågen gå cirka en gång i timmen. I samband med att de nya tågen tas i drift och Deutsche Bahn tar över drift- och underhållsansvaret för pendeltågen flyttas allt underhåll till den nya tågverkstaden som kommer stå klar vid Steninge i Linköping. – Vi får nu in en ny och spännande aktör på den svenska tågmarknaden. Vi har stora förväntningar på Deutsche Bahn och är övertygade om att de kommer satsa för att klara sitt uppdrag på ett bra sätt. Östgötapendeln har under flera år varit ett av landet punktligaste pendeltåg. Förväntningarna på Deutsche Bahn är med andra ord mycket stora, säger , vd för ÖstgötaTrafiken.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.089