Enligt förslaget i avtalet ska Förbifart Stockholm finansieras med 5 miljarder kronor i statsbidrag och med trängselskatt på 22,6 miljarder kronor under minst 30 år. – Vi tar ansvar för klimatet och säger nej till avtalet om medfinansiering till Förbifart Stockholm. Trängselskatten behövs för att bygga ut kollektivtrafiken, inte för att öka trängseln på vägarna och bidra till mer klimat- och miljöstörande utsläpp, säger (MP) oppositionsborgarråd . – Vi står bakom prioriteringen av kollektivtrafik som gjordes i Stockholms-överenskommelsen och tycker att flera viktiga spårsatsningar saknas i förslaget. Att låsa trängselskatten under så många år till finansiering av Förbifart Stockholm strider direkt mot folkomröstningens resultat, säger (MP) gruppledare.
MP-nej till vägavtal
Miljöpartiet säger nej till det föreslagna avtal om medfinansiering av väg- och spårsatsningar i Stockholmsregionen, som nyligen behandlats av borgarrådsberedningen.
Enligt förslaget i avtalet ska Förbifart Stockholm finansieras med 5 miljarder kronor i statsbidrag och med trängselskatt på 22,6 miljarder kronor under minst 30 år. – Vi tar ansvar för klimatet och säger nej till avtalet om medfinansiering till Förbifart Stockholm. Trängselskatten behövs för att bygga ut kollektivtrafiken, inte för att öka trängseln på vägarna och bidra till mer klimat- och miljöstörande utsläpp, säger (MP) oppositionsborgarråd . – Vi står bakom prioriteringen av kollektivtrafik som gjordes i Stockholms-överenskommelsen och tycker att flera viktiga spårsatsningar saknas i förslaget. Att låsa trängselskatten under så många år till finansiering av Förbifart Stockholm strider direkt mot folkomröstningens resultat, säger (MP) gruppledare.