23948sdkhjf

Nu tar vi bussen igen!

Tidningen RESFORUM har bett den samlade branschen att summera 2009 och det visar sig att optimismen har återvänt hos både bussresearrangörer och fordonstillverkare. Marknaden för bussturism är stabilare än man trott.  Men den svaga svenska valutan är en bromskloss.
2009 blev något av en paradox för den svenska bussresebranschen. För många rivstartade året med rena rekordsiffror. Sen gick botten ur utlandsresorna och strax därefter svingade sig de nationella resmålen upp mot oanade höjder. De flesta kan lite förvånat göra ett bokslut där summan av kardemumman är att 2009 blev ett skapligt – eller riktigt bra – bussreseår!
För bussföretagen blev året en slags betryggande bekräftelse på att svenska folket inte bara gillar att åka kollektivt till jobbet utan också föredrar att ta bussen även på fritiden. För researrangörerna befästes uppfattningen att de etablerade resmålen inom landet fortfarande har stor utvecklingspotential. Året visade ju att när det blev för dyrt att åka till Danmark, Tyskland eller Holland bytte resenärerna bara resmål och började välja mellan de numera ganska välutvecklade resepaket som håller sig inom landets gränser.

Bland busstillverkarna har året varit tufft. För några har leveranserna av nya turistbussar reducerats så drastiskt att produktionen bara går på sparlåga. Andra summerar 2009 som ett skapligt år med ökade leveranser i storleksordningen tiotals procentenheter. Och så gott som samtliga leverantörer kan stötta sig på en hyfsad – om än ojämnt fördelad – orderingång på stads- och expressbussar för den kollektivtrafik som byggs ut nästan över hela Europa.

När vi frågar både fordonsleverantörer, rederier och researrangörer vad de tycker är det viktigaste som bör hända under 2010 för att förbättra branschens förutsättningar svarar de därför med en mun; ”att valutan återgår till normalläge”. Men som god tvåa på önskelistan hamnar ett generellt önskemål om att bussbranschen ska börja uppfattas som den viktiga partner den är när turism och evenemangsindustrin ska utvecklas. Bussreseleverantörerna bör integreras i arbetet på ett bättre sätt än hittills.
På frågan om vad branschen gemensamt kan göra för att få fler att välja turistbussen är enigheten också stor: ”vi måste bli bättre på att kommunicera det faktum att bussen är ett ur miljösynpunkt mycket bra färdmedel, med lägre utsläpp per personkilometer än de flesta andra färdmedel och med hög transporteffektivitet även i övrigt. Men några tycker att busstillverkarna hänger med dåligt när det gäller att uppfylla nya passagerargenerationers krav. ”Ska vi få ungdomarna att välja bussen får vi åtminstone se till att de har trådlöst bredband i bussen så att de kan ”Facebooka” och se långfilmer i laptopen.”

Mer om branschens synpunkter på 2009, kan du läsa om i RESFORUM nr 10 som kommer ut den 18 december.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078