23948sdkhjf

Volvo tungviktssegrade 2009!

Volvo vann TUNGA BUSSLIGAN 2009 med 267 nyregistrerade bussar under förra året trots tappade marknadsandelar. Tvåa blev Scania med 215 bussar följt av MAN med 188, enligt statistik från Bil Sweden.
Det blev Volvo som kammade hem segern i TUNGA BUSSLIGAN trots att tillverkaren backade med 4,6 procent jämfört med 2008. Att backa hem vinsten blev möjligt på en backande totalmarknad också för de tunga bussarna – minus 1,9 procent. Hela fordonsindustrin har haft ett uselt 2009, men bussarna är det fordonsslag som klarat sig lindrigast undan i krisen.

Alla tillverkare av tunga bussar över 10 ton har heller inte backat under året: Tvåan Scania ökade sina marknadsandelar med 11,3 procent och Kässbohrer-Setra ökade med 10,9 procent jämfört med 2008, det visar statistiken från Bil Sweden.

Till det kommer årets vassaste uppstickare som förr om åren knapp synts till i statistiken: Autosan och Solaris med 36 respektive 29 nyregistrerade bussar under 2009. Solaris stack upp först i november och har flera kända stororder som ligger och lurar på att visa sig i TUNGA BUSSLIGAN 2010. Fler uppstickare finns dock i statistiken redan nu: Irisbus, Solbus, Kutsenit, Aytas, King Long och VDL. Av dessa är det Irisbus och Solbus som visat sig främst i slutet av 2009.

Tittar vi bara på december 2009 så är Volvo vinnare även där med 21 nyregistrerade tunga bussar. Decembertvåa blev Scania med 13 nyregistrerade bussar, därefter kom Irisbus med 8 bussar följd av Solbus med 3 och Kässbohrer-Setra med 2 bussar.

TUNGA BUSSLIGAN 2009
Fabrikat antal andel förändring
Volvo 267 28,8 -4,6
Scania 215 23,2 +11,3
MAN 188 20,3 -8,3
Kässbohrer-Setra 71 7,7 +10,9
Mercedes-Benz 70 7,6 -27,5
Autosan 36 3,9 –
Solaris 29 3,1 –
Kutsenits 9 1,0 –
Irisbus 8 0,9 –
Neoplan 8 0,9 –
Aytas 7 0,8 –
King Long 5 0,5 –
VDL 5 0,5 –
Solbus 4 0,4 –
Iveco 4 0,4 –
Beulas 1 0,1 –
Temsa 1 0,1 –

FOTNOT. FÖRÄNDRING AVSER FÖRÄNDRING I PROCENT JÄMFÖRT MED ÅR 2008. FÖR TILLVERKARE SOM SÅLT FÄRRE ÄN TIO FORDON UNDER NÅGON AV PERIODERNA ANGES INGET FÖRÄNDRINGSTAL.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064