23948sdkhjf

Volvohybrider till Norge

Operatören Nettbuss har beställt tolv hybridbussar av Volvo Bussar för trafik i Norge och blir därmed först i Norden att ta hybridtekniken i kommersiellt bruk. Affärens storlek i pengar är dock okänd.
Bussarna ska enligt tillverkaren sänka bränsleförbrukningen med upp till 30 procent. Tio av hybridbussarna kommer att gå i trafik i Trondheim medan de två andra skall gå i trafik i Arendal i södra Norge. Nettbuss har studerat Volvo Bussars fältprov med hybridbussar i Göteborg och London och har själva provkört en av hybridbussarna i olika städer i Norge.

– Vi har hela tiden velat använda hybridbussar så fort som den tekniken blev kommersiellt gångbar. Nu är vi där och jag är glad att vi kan ta ännu ett steg mot en grönare miljö, säger Arne Veggeland , koncernchef i Nettbuss AS.

– Jag är glad att vi nu kommer igång rejält med vår hybridbussförsäljning. Det känns också bra att få göra den första hybridbussaffären med Nettbuss som har ett mycket starkt miljöengagemang och som är en av våra viktigaste kunder, säger Svenn-Åge Løkken , chef för Volvo Bussar i Norge.

Volvos hybridbuss har en liten dieselmotor och en elmotor. Elmotorn drivs av ett batteri som laddas med återvunnen bromsenergi. Det är en parallellhybrid vilket innebär att bussen kan drivas av antingen elmotorn eller dieselmotor var för sig eller med bägge motorerna tillsammans. Hybridtekniken passar bra för fordon med många starter och stopp och är därför idealisk för stadsbussar i tät stadsbusstrafik. Fördelen med parallelltekniken är att bussarna har kraftigt lägre bränsleförbrukning även i trafik med glesare uppehåll mellan hållplatserna.

En annan stor fördel med Volvos hybridteknik är att dieselmotorn stängs av vid hållplatser. Bussen startar med hjälp av elmotorn och först när bussen nått upp i 15-20 km/tim, startar dieselmotorn automatiskt. Den lösningen innebär en stor fördel för miljön i städerna. Passagerare, fotgängare och medtrafikanter slipper då både buller och avgasemissioner.

Volvo kommer under våren att leverera hybridbussar till kunder ibland andra Schweiz, Österrike, Tyskland och Danmark. Serieproduktionen startar i april 2010 och leveranserna av de tolv hybridbussarna till Nettbuss i Norge sker i juli.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094