23948sdkhjf

Fler droger på vägarna

Att det förekommer alkohol i samband med bilkörning är känt. Men nu visar VTI att det råder stora problem också med droger och mediciner i trafiken.
Hur vanligt är det med droger och mediciner? Den första studien i Sverige på området är nyligen avslutad och visar på att finns förare på de svenska vägarna som bär spår av både illegala droger och trafikfarliga mediciner. I samarbete med trafikpolisen har VTI under ett års tid samlat in närmare 6 400 salivprov från förare i en så kallad vägkantstudie. Förarna har deltagit frivilligt i studien och deras salivprov har analyserats av Rättsmedicinalverket. Någon liknande studie är aldrig tidigare gjord i Sverige.

– Man har letat efter ett trettiotal substanser i lugnande medel, sömnmedel, smärtlindrande medel och droger som amfetamin, ecstasy, cannabis, kokain och heroin, säger Magnus Hjälmdahl , forskare på VTI som är en av dem som genomfört studien.

I 161 (2,6 procent) av salivproven hittade man minst en av de substanser man letade efter. Av dessa innehöll 25 prov illegala droger.

– Och då ska man komma ihåg att det här är personer som frivilligt valt att delta i vår studie, säger Magnus Hjälmdahl.

Siffran ovan kan jämföras med de 18 personer (0,18 procent) som påträffades som misstänkta rattfyllerister i polisens trafikkontroller där drygt 10 200 förare stoppades. Av dessa 10 200 personer valde närmare 6 400 att delta i VTI:s studie och det är dessa personers salivprov som analyserats.

Döda förare med droger i kroppen
Parallellt med studien av salivproven har VTI också låtit göra analyser för att kontrollera förekomsten av alkohol, droger och trafikfarliga mediciner hos alla bilförare som dödats i trafikolyckor under 2008. Totalt analyserades 164 fall. Av dessa hade 16 procent alkohol i kombination med andra droger i kroppen. Därutöver hittade man i sju procent av analyserna spår av trafikfarliga mediciner och i tre procent spår av illegala droger.

– Att det är farligt att köra bil med droger i kroppen är ingen nyhet i sig men här ser vi att vi har en överrepresentation av droger och trafikfarliga mediciner bland de dödade förarna, säger Magnus Hjälmdahl.

Ingår i EU-projekt
De båda studierna som nyligen avslutats är delprojekt inom EU-projektet DRUID, Driving under the influence of drugs, alcohol and medicines. I projektet ingår totalt 18 europeiska länder. Liknande studier som de som nu avslutats i Sverige görs också i flertalet av dessa länder och när EU-projektet avslutas 2011 kommer man att kunna göra jämförelser länderna emellan.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063