23948sdkhjf

Hållbarhet blir kodord

Om tjugo år är hållbarhet ett kodord inom transportsektorn – miljömässigt, ekonomiskt och socialt. Det hävdar Morten Steen Petersen, OECD, som deltog på Transportforum i Linköping.
Morten Steen Petersen var en av flera som siade kring framtidens transportsystem när 2010 års Transportforum inledande paneldiskussion. Godstransporterna växer snabbare än persontransporterna. Bil är fortsatt det vanligaste transportmedlet. Pendlarresorna förändras inte särskilt mycket. Möjligen reser man lite längre än vad man gjort tidigare. Detta var några av Morten Steen Petersens förutsägelser. Med ganska stor säkerhet kan han slå fast att år 2030 har antalet personer i Europa som är över 65 år ökat med 50 till 80 procent i de olika EU-länderna jämfört med idag.

– Från undersökningar i USA vet vi att mobiliteten för dem som är över 65 inte är ett dugg annorlunda än för dem som är yngre. Men som regel går det lite långsammare när man är äldre. Det får vi vara beredda på, sa Morten Steen Petersen .

Hushållens storlek minskar från 2,4 personer till 2,1. Det låter inte så dramatiskt, men eftersom varje hushåll tenderar att skaffa sig minst en bil innebär det i praktiken långt fler bilar på vägarna än vad vi har nu.

Några andra som ägnat sig åt att sia om framtiden är de som deltagit i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens, IVA:s, projekt Transport 2030. Ulrika Francke, vd på Tyréns, är projektets ordförande.

– År 2030 har vi fler hållbara transporter, vi samverkar mer över transportslagen och vi har hittat nya finansieringslösningar, sa Ulrika Francke .

Inom projektet har man blickat framåt med fyra perspektiv för ögonen: Samhällets, transportörernas, transportköparnas och transportsystemets. Bland annat tror man på bättre kapacitetsutnyttjande, energieffektivisering och mer av intelligenta stöd i fordonen för att göra alla till så bra chaufförer som möjligt. Miljöproblemen är lösta, kustsjöfarten har fått ett rejält uppsving och förnyelsebara bränslen är mer regel än undantag. Den enskilde har i större utsträckning ett ”hela-resan”-perspektiv och kollektivtrafiken är kraftigt utbyggd. Bilpooler koordineras med buss- och tåglinjer. Reskedjorna är välfungerande och fordon krockar inte längre, varken med varandra eller med oskyddade trafikanter.

– Hur mycket av det ni har kommit fram till är realistiskt? frågade moderatorn Erik Blix .

– Skulle allt vara realistiskt har vi inte varit tillräckligt visionära, sa Ulrika Francke.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078