23948sdkhjf

Mindre krångel i trafiken

Infrastrukturminister Åsa Torstensson talade om en enklare vardag för människor och företag på Transportforum i Linköping inför den fullsatta kongresshallen. Men hon levererade inga besked om vårens väntade propositioner.
– För några dagar sedan, den 31 december 2009, kunde vi konstatera att vi lämnat ett mycket bra trafiksäkerhetsår bakom oss. Inte sedan olycksstatistiken infördes har vi haft så få dödade i trafiken, sa Åsa Torstensson.

Men minskat antal döda räcker inte, enligt infrastrukturministern. Nollvisionen fortsätter, målet måste vara att stoppa alla dödsolyckor som kan stoppas. Transportforum har pekat ut problem med alkohol och droger i trafiken. Åsa Torstensson flaggade för att regeringen snart kommer att agera:

– Därför skall till exempel förslag om införandet av alkolås, som kommer under våren, sa hon.

Åsa Torstensson försäkrade också att transportområdet är ett av de strategiska områden, till vilka regeringen avsatt ökade resurser.

– Det krävs ökad förmåga och vilja till förnyelse så att resultat från forskning och utveckling får en snabbare spridning och bredare användning i transportsektorn och därför beslöt regeringen dagarna innan jul att tillsätta utredare Jan Nylander för att utarbeta en strategi för bättre samverkan om forskning och innovation för utveckling mot ett effektivare och långsiktigt hållbart transportsystem.

– När jag, i september 2006, klev in på Näringsdepartementet, bestämde jag mig snabbt för att på plats runt om i Sverige möta det näringsliv som är i behov av effektiva och miljösmarta transporter, möta de kommuninvånare som vill kunna pendla på ett tryggt och säkert sätt men också prata med representanter från den basindustri som är beroende av att hela transporten från skogsvägen till hamnen fungerar och på plats diskutera med lokal- och regionpolitiker som ser att större arbetsmarknadsregioner har sina fördelar.

Sluta upp med stuprörsplanering! Att vi vill ha en dörr in till Trafiksverige var ett rakt budskap. Och så naturligtvis krävs mer pengar och att alla löften från staten måste hållas. Vi litar inte på staten all planering tar alltför för lång tid. Vägar och järnvägar är ju till att utveckla jobb och företag - här och nu - det går inte att vänta i 60 år.

Åsa Torstenssons och Näringsdepartementets utvecklings- och reformarbete för framtidens transportsystem utgår från att:

- sätta medborgaren, resenärens och näringslivets behov sätts i fokus
- att ha ett transportslagsövergripande perspektiv för både miljö och transportanvändarnas behov
- få mer infrastruktur och mer effektiva transporter för pengarna

När det gäller höghastighetsbanor framkom inget nytt under Åsa Torstenssons tal på Transportforum. Regeringen är i princip positiv till utredaren Gunnar Malms förslag men Åsa Torstensson betonade vikten av medfinansiering om projektet ska kunna genomföras.

– Om höghastighetsstudien pekar på möjligheten att förändra resemönstret för långa resor är spårbilsstudien ett intressant inspel för att utveckla resandet i stads och tätortsmiljö. Med den testverksamhet som bedrivs i Uppsala har vi möjlighet att medverka i utvecklingen av nya transportmetoder med svensk industri i tätposition, sa Åsa Torstensson och fortsatte:

– Jag kan konstatera att medfinansieringen, till olika projektförslag inom åtgärdsplanen kommer att ge ett ansenligt tillskott. Någonstans i spannet 40-60 miljarder kronor. Och efter 66 år kommer till exempel förbifart Motala att byggas och förbifart Sundsvall äntligen att bli verklighet.

– Den 1 april är det nya Trafikverket på plats och ytterligare en viktig pusselbit för att nå en samlad och transportslagsövergripande planering och perspektiv är på plats. Och jag ser framför mig en ny engagerad samhällsbyggare med starkt fokus på medborgare och företag. Som ansvarar för ett sammanhållet transportsystem med stark lokalnärvaro med en öppen dörr in i varje län. Men jag vill vara tydlig, det här är ingen sammanslagning. Det är ett nytt Trafikverk med nya uppdrag!

– Med resenären i fokus utvecklas persontrafiken allt i syfte att förenkla vardagen och ge förutsättningar för ökat kollektivtrafikresande. Tågtrafiken öppnar vi upp för konkurrens och den trettioåriga kollektivtrafiklagstiftningen ses över allt i syfte att följa resenärens beteende vars resande inte stoppar vid någon gammal länsgräns. Och under ett framgångsrikt arbete under hösten i EU så har vi nu ytterligare stärkt passagerarnas rättigheter inom alla fyra transportslag, sa Åsa Torstensson.

– Även om mycket av ansvaret för människors dagliga resande ligger på lokal och regional nivå så måste vi sammantaget öka tillgänglighet i vardagen för samtliga medborgare. Svensk kollektivtrafik och övriga branschorganisationer har satt upp utmanande mål att fördubbla det kollektiva resandet fram till 2020 och har efterlyst en arena för ett samlat krafttag.

– Därför kommer jag att inbjuda er som på olika sätt är involverade i människors vardagsresande till ett gemensamt persontransportforum. Vardagsresandet handlar dock inte bara om kollektivtrafik. Resor med bil, cykel för att inte tala om gående är väl så viktiga. Och även om antalet omkomna har minskat så är trafiksäkerhetsarbetet ett pågående arbete som är ett delat ansvar och därför något som naturligt hör hemma i ett persontransportforum.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156