23948sdkhjf

Hyllad sajt i ny version

Nu lanserar Västsvenska Turistrådet en ny version av destinationssajten vastsverige.com. Målet är att skapa Europas bästa virtuella turistbyrå och bygger på besökarnas önskemål.
Med visionen att skapa Europas och kanske till och med världens bästa destinationssajt, lanserade Västsvenska Turistrådet år 2006 den virtuella turistbyrån vastsverige.com. Sajten hade närmare fyra miljoner besökare under 2009. I maj beskrev den brittiska tidningen The Independent sajten som ”den enda destinationssajten värd att nämna ” när de listade världens 50 främsta resesajter. Nu llanserar Västsvenska Turistrådet en ny version av vastsverige.com som bjuder besökaren på en helt ny virtuell upplevelse av Västsverige.
– Vi har lyssnat på besökarna och skapat deras drömsajt. Den nya sajten för tankarna till ett resemagasin med så gott som obegränsade möjligheter för besökaren att upptäcka, lyssna, längta och självklart även boka sina upplevelser i Västsverige, säger Gunilla Mitchell, vd Västsvenska Turistrådet.

Den virtuella turistbyråns besökare har i undersökningar svarat på om vad de vill se på sajten, hur de söker informationen och hur de vill ha den förpackad. Resultatet är ett attraktivt och inspirerande formspråk med mycket och stora bilder, filmer och redaktionellt material som beskriver destinationerna och de upplevelser som väntar besökaren. Sajtens tydliga struktur med flikar som Boende, Mat & Dryck, Filmgalleri, Aktiviteter, Sevärdheter och Evenemang gör det enkelt för besökaren att navigera bland de drygt 7 500 företagen och tusentals produkterna, tjänsterna och evenemangen som presenteras på vastsverige.com.
Den nya versionen innehåller ytterligare en rad förbättringar och nya funktioner, bland annat bättre sökfunktion, kartfunktion, sökmotoroptimering och väderpresentation.

Utöver att världens resenärer via den nya sajten kan upptäcka Västsverige som resmål, är också Västra Götalandsregionen och framförallt alla företag inom besöksnäringen vinnare i satsningen. Västra Götalandregionens samtliga 49 kommuner finns presenterade på den virtuella turistbyrån och de lokala turistorganisationerna administrerar innehållet på respektive destinations sidor. De enskilda företagen skapar själv innehållet på de egna sidorna. Genom att logga in i det onlinebaserade verktyget Basetool kan företagen publicera nya bokningsbara produkter, paket och evenemang. När en uppdatering gjorts skickas det för godkännande av den lokala turistorganisationen innan det publiceras.
– Den virtuella turistbyrån är en kanal direkt till kunden där företagen själva, eller tillsammans med andra, kan paketera sitt erbjudande och göra det bokningsbart. Alla samsas på en gemensam plattform där besökaren känner igen sig samtidigt som varje destination och varje företag har möjlighet att särskilja sig och sitt erbjudande, säger Knut Bergsten på företaget M2B som har utvecklat den virtuella turistbyrån tillsammans med Västsvenska Turistrådet.

En stor del av besöksnäringen finns i glesbygden. För att den ska kunna utvecklas och växa krävs verktyg för samverkan och samarbete mellan näringens aktörer. Den virtuella turistbyrån har därför också en kommunikationsfunktion, en intranätfunktion för besöksnäringen i Västsverige. Där kan branschens olika aktörer exempelvis skapa grupper, dela filer, ladda upp artiklar och diskutera i forum.
– Genom att kommunicera med varandra kan branschens aktörer inspireras och lära av varandra och gemensamt utveckla nya turistiska produkter och tjänster. Turismen är en viktig tillväxtbransch som kan skapa många nya arbetstillfällen, året runt, såväl på enskilda orter som i hela regionen, säger Gunilla Mitchell.

Fakta: Den virtuella turistbyråns form och funktioner
- Ett grafiskt formspråk som påminner om ett resemagasin med lockande bildlayout
- Attraktivt redaktionellt material som inspirerar besökare
- Enkel hantering av bildspel och filmer
- Företag skapar själva bokningsbara produkter på den egna sidan
- Snabb sidladdning och enkel sökfunktionalitet
- Avancerad sökmotoroptimering leder till ett stort antal besökare
- Avancerade kartfunktioner och koppling till andra system, exempelvis väder och
lokaltrafik

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.158