Årets vinter är enligt SMHI den kallaste i södra och mellersta Sverige på över 20 år så här långt, vilket har medfört hårda belastningar på järnvägssystemet. Väderläget kommer enligt prognoserna att fortsätta vara problematiskt för både person- och godstrafiken, och Banverket arbetar hårt för att trafiken ska rulla så bra som möjligt.
Flera hundra snöröjare finns ute på spåren för att ta hand om de stora mängder snö som bland annat gör att växlar är svåra att kontrollera. Växlarna är eluppvärmda men stora mängder snö eller is gör att det inte hinner smälta undan i tid. Extrapersonal kallas också in till Banverkets driftledningscentraler. För att göra det möjligt att köra tågtrafik måste Banverket också på vissa orter och sträckor ta beslut om att ställa in vissa avgångar, så kallad utglesning.
– Vi glesar ut trafiken för att vi vill att de tåg som går ska rulla med så få störningar som möjligt, säger
, tjänsteförrättande chef för Banverkets Leveransdivision.