MP: Trafikinfo på Facebook
Miljöpartiet ställer Christer G Wennerholm (M) till svars för SL:s dåliga trafikinformation i snökaoset. Yvonne Blombäck (MP) föreslår också att SL Kundtjänst startar en grupp på Facebook.
– Efter förra valet gjorde alliansen stort nummer av att förbättra informationen för resenärerna. Nu har de i stället sålt ut Kundtjänsten och saknar beredskap för vintern, säger Yvonne Blombäck (MP).
SL Kundtjänst visade sig vara både splittrad mellan olika delar (SL center, trafikvärdar, SL-ombud, spärrvakter, tågvärdar och hemsida) och ha stora brister i samordningen, enligt en utredning beställd av SL. I stället för att samla ihop och styra upp verksamheten valde alliansen att sälja ut den, enligt Miljöpartiet.
I ett mail till Christer G Wennerholm den 17 december 2009, som han inte besvarat, föreslog Yvonne Blombäck att SL Kundtjänst ska finnas på Facebook som ett alternativ när SL:s hemsida ligger nere. Ett annat förslag är att störningsinformationen ska rullas på busshållplatsernas elektroniska tavlor och att fler trafikvärdar anställs som kan informera på plats.