Båttrafiken i Blekinge upphandlas
Nu ska Blekingetrafiken upphandla nio båtlinjer i Blekinge skärgård eftersom gällande avtal löper ut. Anbuden ska vara trafikhuvudmannen tillhanda senast 22 mars.
– Blekinges skärgård är en fantastisk miljö som är öppen för alla. Genom att erbjuda skärgårdstrafik året runt kan skärgården bli levande året runt. Sommarbåttrafiken är mycket populär och med ett brett utbud av linjer kan vi bidra till att utveckla den regionala turistnäringen, säger Anna Claesson , marknadschef på Blekingetrafiken.
Resandet i skärgårdstrafiken ökar ständigt och förra året reste knappt 113 000, en ökning med motsvarande 3,8 procent. Hur många som väljer att resa med skärgårdstrafiken beror på vädret men både 2008 och 2009 var vädermässigt bra år.
Skärgårdsupphandlingen handlar om cirka 64 miljoner kronor på sju år. I Karlskrona kostar den befintliga trafiken cirka 3,5 miljoner kronor per år, i Karlshamn drygt 0,5 miljoner kronor per år och trafiken mellan Hanö och Nogersund kostar omkring 1,7 miljoner kronor per år.
Den som vill lägga anbud kan antingen lägga det på hela trafiken eller på enstaka linjer.
Anbuden ska vara Blekingetrafiken tillhanda senast den 22 mars och avtalen som sluts kommer att gälla under sju år från och med den 1 januari 2011 till och med den 31 december 2017.
FAKTA/Skärgårdslinjer som upphandlas
Karlskrona kommun:
*Skärgårdstrafik året runt mellan Yttre Park/Torhamn – Östra skärgården.
*Sommartrafik på linjen Karlskrona och Östra skärgården.
*Sommartrafik på linjen Karlskrona – Tjurkö – Kungsholmen – Aspö. *Sommartrafik mellan Karlskrona – Nättraby med skärgårdsbåten M/F Axel.
*Ny linje som kan bli aktuell - snabbåt året runt mellan Verkö – Karlskrona – Tjurkö – Sturkö.
Karlshamns kommun:
*Skärgårdstrafik året runt mellan Matvik – Hallö – Ekö – Joggesö och Tärnö
*Sommartrafik på linjen Karlshamn – Tärnö – Joggesö – Tjärö – Karlshamn
*Sommartrafik på linjen Karlshamn – Kastellet
Sölvesborgs kommun:
*Året runt-trafik på linjen Nogersund – Hanö.
Blekingetrafiken upphandlar alla linjer förutom snabbåtslinjen Verkö – Karlskrona –Tjurkö – Sturkö med så kallat nettokontrakt. I ett nettokontrakt får den som kör trafiken en fast ersättning från Blekingetrafiken och dessutom alla de intäkter som kommer från biljetter och t ex gods och servering.
Trafiken med snabbåt mellan Verkö – Karlskrona – Tjurkö – Sturkö upphandlas med så kallat bruttokontrakt vilket innebär att den som kör trafiken får en fast ersättning men alla intäkter från biljetter mm går till Blekingetrafiken.