Snön orsak till tågknas
En fjärdedel av alla Øresundståg står på verkstad. Orsaken är vädret, enligt Skånetrafiken. Nu sätter entreprenör DSBFirst in extrapersonal som ska laga tågen så snabbt som möjligt.
– Vi förstår att pendlarna har det trångt. Vår ambition är att inte ställa in avgångar utan hellre köra alla avgångar fast med färre tågsätt, och vi gör allt att för att samma avgångar inte ska drabbas hela tiden, säger Stefan Rindestig , trafikutvecklare på Skånetrafiken.
Det är främst tre typer av fel på tågsätten som står på DSBFirsts verkstad Helgoland, utanför Köpenhamn. De har snön och kylan som gemensam nämnare. Det ena är att en skyddskomponent längst ned på tåget, bryts av när tåget kör mot hårda snövallar. En annan typ av fel uppstår när snö, som kommer in i ett utrymme under tågen där elkablar finns samlade, smälter. Det här felet blir korrigerat så att det inte ska uppstå igen. Den tredje typen beror på att värmeanläggningarna i betydligt högre utsträckning än andra vintrar, har gått sönder.
Verkstaden i Helgoland är verksam dygnet runt, även under normala omständigheter, men i och med att belastningen på verkstaden ökat kraftigt den senaste veckan, sätter DSBFirst nu in extrapersonal, som man hämtar både från den egna personalstyrkan och externt. Kraftsatsningen innebär att det mot slutet av nästa vecka kommer att vara betydligt fler tåg ute i trafik. För kunderna kommer det att innebära en förbättring jämfört med det nuvarande läget.
– Situationen med is, kyla och snö i kombination med hård vind under en så här pass lång tid ger besvärliga förhållanden och drabbar tågtrafiken i Skåne hårt. Vi har dock en aktiv handlingsplan och vår entreprenör arbetar hårt för att komma till rätta med problemen, säger Göran Lundblad , trafikchef på Skånetrafiken.