Skånetrafiken planar ut
Resandeökningen har avstannat inom skånsk kollektivtrafik efter tio år med ständigt fler passagerare. Undantaget är pendlingen Malmö-Lund som slagit nytt rekord.
– Vi har haft en fantastisk utveckling de senaste tio åren och har gått från 80 miljoner resor 2000 till 130 miljoner 2009. Skånetrafiken är det trafikbolag i Sverige som har ökat mest och vår ökning är unik i sitt slag. Vad vi nu ser är en utplaning av en mycket hög och konstant ökning, säger Göran Lundblad , trafikchef på Skånetrafiken.
Tåg
Tågresandet i Skåne minskade med 1,2 procent (Pågatåg och Öresundståg), medan över Bron ökade resandet med 0,6 procent. För 2008 var ökningen i Skåne 9,7 procent och över Bron 9,2 procent.
Regionbuss
Antalet resor med regionbuss ökade med 1,4 procent och uppgick till nästan 32 miljoner resor. Mest ökade resorna med regionbuss mellan Malmö och Lund där ökningen var hela 15 procent. Andra stora ökningar finns i västra Skåne där ökningen är 8 procent för Helsingborgsområdet och 4 procent för Ängelholmområdet.
Stadsbuss
När det gäller stadsbusstrafiken så är antalet resor för 2009 nästan 62 miljoner och ökningen stannar på 2,9 procent. Störst ökning har stadsbusstrafiken i Malmö där den ökade med 4,2 procent.
Trafiksvaga banor ökar mest
Varje höst genomför Skånetrafiken räkningar av på- och avstigande resenärer vid de skånska stationerna. Sammantaget är resultatet för tågen ett i stort sett oförändrat resande eller viss minskning. Men det finns ändå en del positiva trender.
De banor som har det minsta trafikunderlaget ökar mest, framförallt Ystad - Simrishamn (+ 10 procent), Öresundstågslinjen mot Blekinge (+ 12 procent) och Råådalsbanan (+ 4 procent). De tyngsta delarna i tågsystemet är de som går sämst. Såväl trafiken över Bron, som Malmö – Lund och Västkustbanan uppvisar minskningar.
På grund av ombyggnaderna vid Malmö C går det färre tåg mellan Malmö och Lund under rusningstid. Samtidigt har busstrafiken byggts ut rejält mellan städerna.
– Trafikförändringarna avspeglar sig tydligt i resandet. Tågtrafiken minskar med 4 procent mellan städerna, medan busstrafiken ökar med 15 procent. Sammantaget har kollektivresandet mellan Malmö och Lund ökat något, säger Mats Améen , tillförordnad planeringschef på Skånetrafiken.
En annan tydlig trend är att allt fler Danmarksresenärer använder Svågertorp istället för Malmö C. En förklaring är att det numera går förstärkningståg till och från Svågertorp från Danmark och att dessa har fler lediga sittplatser.
Öresundstågen i Skåne ökar med 5 procent medan Pågatågen minskar med 6 procent. Det har även skett en överflyttning av resenärer från Pågatåg till Öresundståg i de resrelationer som trafikeras av bägge tågsystemen, till exempel Höör – Malmö och Landskrona – Malmö.
De fem största stationerna i Skåne är Malmö (43 455 resor/dag), Lund (28 557), Helsingborg (18 086), Hässleholm (9 315) och Svågertorp (8 483). Av dessa ökar alla utom Malmö C, som minskar med 8 procent.
De enskilda stationer i Skåne som ökar mest är Båstad och Tomelilla (+ 24 procent), tätt följda av Bromölla (+ 22 procent).
Några stationer backar rejält, framför allt Kattarp (- 17 procent) och Oxie (- 16 procent).
– Eftersom båda dessa stationer ökade under 2008 tror vi inte att detta är någon trend, utan mer tillfälliga variationer, säger Mats Améen.
Skånetrafiken ser trots allt ljust på framtiden och arbetar vidare med målet ställt på en 5 procent ökning av resandet 2010.
– Vi blickar framåt och i slutet av 2010 öppnar Citytunneln för trafik, vilket kommer att göra 2011 till ett mycket bra trafikår, säger Göran Lundblad.
Rekordmånga pendlar Malmö-Lund
Skånetrafikens siffror för resandeutvecklingen 2009 visar också på en positiv uppgång.Hela 15 procent fler väljer att resa med buss mellan Malmö och Lund.
– Vi har jämfört hösten 2008 med samma tidsperiod 2009 och resandeutvecklingen är helt klart över våra förväntningar. Totalt reste 3,9 miljoner bussresenärer mellan Malmö och Lund förra året, säger Fredrik Schell , trafikutvecklare på Skånetrafiken.
Skånetrafikens resultatrapport för resandesiffror visar att totalt sett reste 3,9 miljoner med buss på de fem linjerna som trafikerar Malmö – Lund. Flest antal resande var det på linje 130 med 1,3 miljoner resenärer och på linje 171 med 1,2 miljoner resenärer.
Satsningen på att utöka busstrafiken för pendlarna mellan Malmö och Lund hänger samman med ombyggnationen på Malmö C och öppnandet av Citytunneln. Fredrik Schell, trafikutvecklare på Skånetrafiken, säger att Skånetrafiken kommer att fortsätta satsa på busstrafiken även när Malmö C och Citytunneln är klara.