Snabbtåg till Ryssland
Det första av sammanlagt fyra höghastighetståg av typen Allegro har nu levererats till Finland. Tågen klarar sträckan Helsingfors-St Petersburg på 3,5 timmar när trafiken startar.
Totalt ska Alstom leverera fyra tågsätt till det finsk-ryska snabbtågsprojektet. Varje tågsätt har sju vagnar varav en förstaklassvagn en bistro och en avdelning för tulltjänstemän. Tullen kan dock inte utställa visum för snabbtågsresenärerna, den formaliteten kommer alltjämt att ta minst 2, 3 dagar i anspråk. Det är Finland och EU som inte vill släppa på visumtvånget, bland annat för att Finlands gräns till Ryssland utgör yttre EU-gräns med särskilt hårda krav. Lösningen för den som måste resa med kort varsel är att skaffa ett multivisum som dock kostar ganska mycket.
Tekniskt sett tillhör Allegro-tågen Pendolino-familjen: ett höghastighetståg som kör på renoverade spår där vagnen lutas i kurvorna – ungefär som X2000-tågen i Sverige. Vagnarna kan lutas upp till 8 grader vilket tillåter en kurvtagningshastighet som är mellan 20 och 20 procent högre än för konventionella tåg. Allegro-tågen som byggts för spårvidden 1 522 mm och klarar dessutom såväl finsk likström som rysk växelström i kontaktledningarna, så kallad duoteknik.
FAKTA/Spårvidd
Det nyrenoverade spåret för finsk-ryska snabbtåget har vidden 1 522 mm. Finland har annars spårvidden 1 524 mm som en gång var gemensam med den ryska spårvidden på tzartiden. Ryssland ändrade emellertid sin spårvidd till 1 520 mm någon gång efter revolutionen 1917.