23948sdkhjf

Storbråk i Dalarna

Det är långt från samarbete mellan Dalatrafik och Taxi Dalarna – taxiåkarna vill kunna köra både färdtjänst och privat samtidigt, något som inte tillåts av Dalatrafik.
Dalatrafik kräver genom Samres total tillgång för de taxibilar som är schemalagda för samhällsbetalda resor; färdtjänst, sjukresor och skoltrafik. En ordning som ledde till att flera orter blev helt utan taxi – för om det inte blev några färdtjänstresor blev taxibolaget helt utan intäkter. Taxi Dalarna ville ha möjlighet att ta privatkunder i stället för att vänta i timmar på en eventuell körning. Men det går inte alls, antingen kör man färdtjänst eller så kör man privat, enligt Dalatrafik och Samres.

– Bakgrunden till det här är att taxibolagen hellre tog privatkörningar än färdtjänstuppdrag tidigare i historien. Våra kunder prioriterades helt enkelt bort vilket vi naturligtvis inte kunde acceptera, säger Claes Annerstedt , vd för Dalatrafik.

Den synen delas inte av Lars-Åke Lindberg , vd i Taxi Dalarna:

– Vi klarade all slags trafik bra och det är ett måste att köra all slags trafik för taxibolag som arbetar i ett län som Dalarna som är ren glesbygd, säger han.

Läs mer om taxibråket i Dalarna i TRAFIKFORUM nr 1 2010 som just kommit ut!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109