– Vi har hittat en lösning som innebär att Pågatågen kan förlängas från Höör till Hässleholm och Kristianstad med trafikstart i december i år, vilket är ett år tidigare än vad som står i Pågatåg Nordostavtalet. Stationen i Sösdala kan vara färdig i januari. För den utökade trafiken behövs också plattformsutbyggnader i Eslöv, säger
Mats Améen, t f planeringschef på Skånetrafiken.
Statens del i Pågatåg Nordost-avtalet är ännu inte i hamn. Först när riksdagen fattar sitt stora infrastrukturbeslut senare i vår är hela finansieringen klar. Men projekteringen måste påbörjas snarast om plattformarna ska hinna bli klara i tid. Därför har Skånetrafiken nu meddelat Hässleholms kommun och regionen om att de måste garantera investeringskostnaden på totalt 43 miljoner kronor för att projekten ska kunna starta.
– Får vi bara ett snabbt besked så kör vi igång arbetena med full kraft. Det här är en angelägen satsning som kommer att betyda mycket för Sösdalas framtida utvecklingsmöjligheter, säger Mats Améen.
Parallellt med projekteringen kommer Skånetrafiken att ansöka hos Banverket om tåglägen.
– Efter underhandskontakter med Banverket gör vi bedömningen att det bör finna goda möjligheter att starta den här trafiken i december, säger
Anders Jönsson, trafikutvecklare för Pågatågen.