23948sdkhjf

övertryck på ersättningstrafiken

Westin Buss i Stockholm har det tufft – bussbolaget ska ersätta den svårt störda tunnelbanetrafiken. På måndagsmorgonen 22 februari trängdes mängder av resenärer vid busshållplatserna.
Stockholms tunnelbanas gröna och röda linjer var helt stängda för trafik morgonen den 22 februari. Litet drygt 100 dagar efter att MTR tog över tunnelbanedriften drabbades hela länet av snö och sträng kyla vilket fick alla mål om ökad punktlighet att komma på skam. Nu handlade kampen om att över huvud taget få de cirka 750 000 resenärerna att komma till jobbet.

För sådana här tillfällen har MTR ett avtal med Westin Buss om ersättningstrafik vid trafikstörningar. Men bussbolaget hade ingen möjlighet att transportera flera hundra tusen resenärer varför endast viss trafik kunde ersättas med bussar.

– Vi har alla bussar som finns ute i trafiken och dessutom har SL kallat in bussar från den ordinarie trafiken för att så gott som möjligt klara T-baneresenärerna, säger Kenneth Johansson , vd för Westin Buss.

Situationen kommer dock att bli bättre senare under måndagen, lovar SL och MTR som gör allt som är möjligt för att få trafiken att rulla igen. Det kan dock bli frågan om mer eller mindra stora förseningar i tunnelbanan och inställda tåg.

– Det är mycket tufft just nu, alla operatörerna satt på krismöte på SL under söndagseftermiddagen. Situationen är unik så tillvida att vi har både sträng kyla och kraftigt snöfall. Men vi kämpar på, vi lägger ner alla resurser som någonsin finns och det gör samtliga som är delaktiga i Stockholms kollektivtrafik. Vi gör precis allt som är möjligt att göra, säger Kenneth Johansson.

Pendeltågstrafiken, Roslagsbanan och Saltsjöbanan har också haft extremt stora problem med inställda tåg – ibland helt inställd trafik. Bussarna klarar sig bäst, även om många fått problem i kylan. Bäst rullar dieselbussarna när temperaturen är så låg som 20 minusgrader, enligt flera bussbolag.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.395