23948sdkhjf

Handelskammaren: Uselt SL!

Den hårda snörika vintern kommer att kosta stockholmarna 150 miljoner kronor per dag. Den notan har Stockholms Handelskammare levererat och deras dom över SL är inte nådig.
Att Stockholms Handelskammare och SL inte precis vänslas med varandra är väl känt, till exempel under det uppmärksammade bråket om Spårväg City i höstas. Men när SL inte ens mäktar med sitt åtagande – att klara kollektivtrafiken i alla väder – då blir Handelskammarens dom skoningslös: Att till och med uppmana folk att stanna hemma från jobbet innebär ett inkomstbortfall på betydligt mer än 150 miljoner kronor per dag, säger Johan Treschow, ansvarig för ekonomisk analys på Stockholms Handelskammare till nättidningen E 24.

Beräkningen som landar på 150 miljoner kronor utgår ifrån att det görs omkring två miljoner resor per dygn med kollektivtrafiken i Storstockholm, med buss, pendeltåg, spårvagn och tunnelbana. Handelskammaren betonar att uppgifterna om resandet är hämtade från SL:s egen statistik. Nu uppges varannan resa vara försenad med i genomsnitt 30 minuter vilket är en mycket försiktig uppskattning, enligt Handelskammaren. I så fall innebär det att 150 miljoner kronor faller bort per arbetsdag i förlorad arbetsinkomst eftersom den snittanställde tjänar 300 kronor per arbetad timme.

Enligt Johan Treschow och Stockholms Handelskammare är det som sker nu ett hårt slag mot hela kollektivtrafiken i Stockholms län. Om man inte kan lita på kollektivtrafiken så kommer resenärerna att välja andra vägar än att åka med den. Risken är att hela Stockholmsregionens tillväxt hämmas, enligt Handelskammaren.

Vi vet redan nu att det kommer att bli störningar trots att alla tillgängliga resurser gör allt för att minimera problemen. Därför vill jag uppmana alla som har möjlighet att undvika rusningstrafiken och kan du arbeta hemifrån så gör det! , skrev SL:s vd Göran Gunnarsson i ett pressmeddelande på söndagen.

Detta uttalande får Stockholms Handelskammare att koka av vrede: Att uppmana folk att stanna hemma är ett hån mot vanligt folk i hela Storstockholmsområdet, enligt kammaren. Som ett lysande exempel i vintermörkret lyfter Handelskammaren fram stadstrafiken i Luleå. De har ännu bistrare vinter, ännu mera snö men inga som helst problem med sin kollektivtrafik, konstaterar Stockholms Handelskammare.

Nu krävs bot och bättring, enligt Johan Treschow och Stockholms Handelskammare: Det måste investeras i en beredskap som klarar en vinter som den som råder just nu, anser kammaren. Stockholmsområdet växte med 39 000 människor under 2009 – då måste kollektivtrafiken byggas ut och förstärkas, anser Stockholms Handelskammare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062