23948sdkhjf

Peter Egardt: Sorgligt SL!

Snökaos eller inte – SL är på fel spår, enligt Peter Egardt, Stockholms Handelskammare. Det behövs utbyggd tunnelbana, inte spårväg i city, skriver kammaren till SL.
Stockholms befolkning ökar och allt fler pendlar in från andra län. Trots det väljer SL i sin trafikplan att redan nu planera för underkapacitet i form av spårvagnar, enligt Stockholms Handelskammare som i stället vill se en helt annan satsning:

”Det som behövs är i stället en ordentlig utbyggnad av tunnelbanenätet, med fler linjer och ökad turtäthet. Det behövs tunnelbana till Norra Stationsområdet, liksom till Nacka och Värmdö. Det bör göras en strategisk utredning om hur tunnelbanan kan byggas ut”. Det skriver Stockholms Handelskammare i sitt remissvar på SL:s trafikplan.

– Det är sorgligt att SL inte vill gå vidare med det bäst fungerande kollektivtrafiksystem som finns. Spårvagnar till Karolinska och Norra Station skulle snabbt stocka igen hela Vasastan, medan tunnelbanan håller för lång tid framöver. SL borde få bakläxa och i stället ta fram en trafikplan för en växande och modern storstadsregion, säger Peter Egardt , vd på Stockholms Handelskammare.

– Spårvagnarna tycks ha blivit en prestigefråga. Det är märkligt att SL inte ens redovisar kostnaderna för det intrång i gaturummet som spårvagnar och bussar orsakar eller långsiktiga driftskostnader. Det är dags att släppa låsningen och börja utreda hur vi i stället kan bygga ut den kapacitetsstarka tunnelbanan, säger Anna Wersäll, chef för avdelningen för regionalpolitik vid Stockholms Handelskammare.

FAKTA/ Detta föreslår Stockholms Handelskammare:
* Tunnelbana i stället för spårvagn till Norra Station och Karolinska.
* På sikt koppla ihop Norra Stationslinjen med röda linjen och därmed förlänga den till Täby och Arninge.
* Tunnelbana från Kungsträdgården till Nacka Forum via Sofia och Sickla prioriteras framför ombyggnad av Saltsjöbanan och Danvikslösen.
* En strategisk utredning om hur tunnelbanan skulle kunna byggas ut och utgöra ett miljövänligt alternativ till både bil och buss.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062