23948sdkhjf

Ovissheten oacceptabel!

Intresseorganisationerna Vi Resenärer Sveriges Konsumenter rasar över det informationshaveri som drabbat den snötorpederade kollektivtrafiken. Omedelbar bättring krävs.
De senaste dagarnas kaos i tågtrafik och tunnelbanor på grund av den kalla vintern visar på allvarlig brist på information hos de ansvariga, enligt Sveriges Konsumenter och Resenärsforum. Nu kräver intresseorganisationerna fortlöpande, korrekt och uppdaterad information på skärmar, tavlor, hemsidor och ur högtalare för att bemöta resenärers behov av trafikinformation.

Kollektivtrafiken är en viktig samhällsfunktion och måste fungera på rimlig nivå. Att ersätta den med bilresor gör den nuvarande redan belastande trafiksituation ännu värre. Köande bilar i tunnlar, på gator och vägar skapar onödig förorening, enligt Sveriges Konsumenter och Resenärsforum.

– Kollektivtrafiken är en central samhällsfunktion och det är oacceptabelt att trafikföretag säger åt resenärerna att stanna hemma. Att idag uppmuntra till att använda kollektivtrafik av hållbarhetsskäl känns egendomligt, säger Kurt Hultgren , generalsekreterare vid Resenärsforum.

När stora störningar inträffar i tågtrafiken måste det finnas ett informationssystem som redovisar vad som gäller och vilka alternativ som finns. Det informationssystem som Banverket sköter har inte klarat dessa påfrestningar. Resenärerna har blivit övergivna och felinformerade. Detsamma gäller informationssystemet i SL-trafiken. För att få en fungerande information krävs att fler människor anlitas som agerar ombud och informerar muntligen, tavlor, skärmar, hemsidor och lokala medier används för att snabbt nå ut med information.

– Muntlig informationen är väl så viktig som skriftlig. Att med jämna mellanrum informera resenärer som sitter fast i ett tåg, väntar på en tunnelbana eller på en perrong med uppdaterad och korrekt information är ett minimikrav. Att på skyltar skriva ”oregelbunden trafik,” skapar bara ovisshet och onödig irritation, säger Jan Bertoft , generalsekreterare vid Sveriges Konsumenter.

Resenärsforum och Sveriges Konsumenter kräver att Banverket och SL omedelbart sätter in kompletterande informationsinsatser, både vad gäller den muntliga och det befintliga skyltsystemet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078