23948sdkhjf

Sverige populärt som turistland

Mycket tyder på att Sverige kan bli det enda land i Europa som har ökat sin internationella turism under 2009. Det står klart när övernattningssiffrorna för hela 2009 kommit från Tillväxtverket. Detta kommenterar Thomas Brühl, vd för VisitSweden.
Att vi fick fler utländska övernattningar i Sverige beror till stor del på att resenärer från våra nordiska grannar var flitiga besökare , skriver VisitSwedens vd Thomas Brühl i sitt senaste nyhetsbrev.Han fortsätter: Även om en fördelaktig kronkurs hjälper till är det ändå de fantastiska upplevelserna i Sverige som gör Sverige attraktivt. Ytterligare en mycket positiv nyhet var att utländska besökare under tredje kvartalet för första gången någonsin gjorde av med mer pengar i Sverige än vad svenskar spenderade utomlands, vilket ledde till en positiv resevalutabalans.

Jag vill också ge en bild av vad som händer på våra utlandskontor för tillfället. Alla ni som arbetar i besöksnäringen vet att vårvintern är högsäsong för destinationsmarknadsföring. För vår del innebär det att kampanjer planeras, visningsresor och mässor genomförs, nya möjligheter prövas med nya flyglinjer. Det handlar också om att långsiktiga partnerskap med besöksnäringen fortsätter och nya startar, bland annat ett med inriktning på mötesindustrin i Tyskland.

I Danmark laddar vi för andra året av den framgångsrika satsningen på att göra Sverige till danskarnas andra hemmamarknad. Under förra året ökade övernattningarna från Danmark med 50 procent i de län som deltog i kampanjerna, medan ökningen från Danmark ”bara” var drygt 20 procent i Sverige som helhet. I och med att vi ökar våra insatser också i Norge inför säsongen, bland annat med ett nytt kontor i Oslo, planerar vi en liknande satsning där.
Arbetet pågår för högtryck med årets kampanj inom partnerskapet Swedish Gotland på den finska och tyska marknaden. Tack vare Air Berlins direktlinje mellan Hamburg och Visby i sommar underlättas argumentationen för Gotland i norra Tyskland, där vi riktar marknadsföringen mot segmentet WHOPs, äldre par. I Finland riktar vi oss mot Active Family i södra delen av landet och bygger kampanjen kring positionstemat Natural Playground. I årets kampanj kommer vi bland annat att använda oss av vår kampanjsajt och online-annonsering, utereklam, printannonser och pressresor.

I Tyskland förbereder vi också fortsättningen på en webbkampanj för östra Småland och Öland. Här ska bland annat spännande förslag på färdiga rundresor locka flera tyska WHOPs-resenärer till regionen, speciellt under månaderna före och efter högsäsongen.

I slutet av mars medverkar vi på en specialiserad mässa och workshop för mötes- och incentiveföretag i Parisregionen, Meedex. Vår monter är redan fulltecknad, bland annat av Icehotel samt hotell och DMC-företag från Stockholm.

I mitten av mars startar vi i Frankrike en säljdrivande kampanj för att ytterligare öka resandet till Stockholm. SAS, Stockholm Visitors Board, Stockholmshotell och Opodoo, den viktigaste internetresebyrån i Frankrike, deltar i kampanjen.

I mitten av februari hade vi flertalet journalister på pressbesök, bland annat från Ryssland. Det var 6 resebransch- och livsstilstidningar från St Petersburg som reste till Åre och Sälen med hjälp av Skistar Åre, region Dalarna och SAS. Från Storbritannien kommer flera journalister till Stockholm för att undersöka staden med en touch av till exempel Millennium eller ”budget city break”.

I Londonområdet utökar vi antalet road shows till köpare av mötes- och incentiveupplevelser i Sverige till tre stycken för året. Då följer representanter från Sverige med oss för att presentera sina upplevelser, eftersom vi har märkt en ökad efterfrågan från köparna att mötas på deras hemmaplan. Samtidigt bjuder vi in partners från mötesindustrin i Sverige att vara med på C&IT Agency Forum i London i augusti. Forumet anses vara den bästa plattformen för att komma i kontakt med de allra viktigaste agenterna för mötes- och incentiveupplevelser.

Jobbet att lyfta fram Åre och Östersund som spännande vinterdestinationer i Holland fortsätter också i år. Den 14 februari landade det första planet i den charterlinje som kommer att trafikera sträckan Amsterdam – Östersund nu i vinter. Den första maskinen togs emot med ett litet event på flygplatsen och i samband med det flög vi upp 7 holländska journalister.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094