23948sdkhjf

Tid är pengar för pendlarna

Tid är pengar, det visar forskaren Jan-Erik Swärdhs avhandling om pendlarekonomi som VTI rapporterar om. Fler än väntat är beredda att betala mer för att kapa restid.
En färsk doktorsavhandling av Jan-Erik Swärdh, forskare i nationalekonomi vid Örebro universitet, tar upp de ekonomiska mekanismerna bakom jobbpendlingen i Sverige. Avhandlingen visar att den genomsnittliga pendlingstiden ökar när människor flyttar eller byter jobb. Och för att välja längre pendlingstid kräver de allra flesta högre lön eller bättre boende för att offra mer tid på resorna till och från jobbet.

– Samtidigt är människor beredda att betala mer än man tidigare trott för att minska sin pendlingstid, säger Jan-Erik Swärdh .

När man planerar förändringar eller utbyggnad av infrastruktur, undersöker man först vilken nytta människor kommer att ha av det planerade projektet och till vilken kostnad. Ofta är sparad tid den största nyttan och därför är det viktigt att man sätter rätt värde på den. Att det ger en rättvis reflektion av hur människor värderar sin tid.

– Desto högre lön och kortare restid desto bättre. Om människor blir erbjudna ett jobb som det är längre restid till kan det vara intressant om lönen blir tillräckligt mycket högre. Det betyder att det går att räkna ut ett värde på tiden som de spenderar på att pendla, säger Jan-Erik Swärdh.

Betala för kortare pendlingstid
Jan-Erik Swärdhs avhandling visar att människor är beredda att betala mer för att korta sin pendlingstid än man tidigare har trott. I de samhällsekonomiska kalkyler som görs inom transportsektorn när man planerar infrastrukturinvesteringar räknar man med 51 kronor per timme för regionala privatresor.

– Vi fick fram ett medelvärde på 155 kronor per pendlingstimma. Det är en hög siffra om man jämför med medellönen för dem som deltog i studien, som var 88 kronor i timmen efter skatt. Dessutom värderar både män och kvinnor, som bor tillsammans, kvinnans restid högre än mannens.

I genomsnitt ökar den totala pendlingstiden år för år men vissa grupper särskiljer sig. Till exempel syns ingen ökning i pendlingstid bland dem som får barn.

– Det vore intressant att undersöka närmare hur man resonerar inom hushållet vad gäller pendling och den tid resor får uppta.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063