23948sdkhjf

Solaris slog rekord

Trots vikande bussmarknad slutade 2009 med ett rekordresultat för polska busstillverkaren Solaris. Omsättningen ökade med 11,4 procent till 272 miljoner euro.
Polska Solaris Bus & Coach med huvudkontor och en av fabrikerna i Bolechowo nära Poznan kan redovisa ett mycket starkt 2009 trots lågkonjunktur och allmän back för hela bussbranschen. Försäljningen ökade med 7,5 procent till alla tiders rekord: 1114 sålda bussar. Omsättningen klättrade med 11,4 procent till 272 miljoner euro eller 2 664 miljoner kronor.

Solaris prognos för 2010 är fortsatt positiv: Företagsledningen spår att innevarande år blir minst lika bra som det förra, sannolikt bättre med tanke på hur orderböckerna ser ut.

– För Solaris Bus & Coach, var 2009 ett mycket framgångsrikt år. Vi nådde och överträffade alla våra mål: en ytterligare ökning av produktion och försäljning, en ytterligare förstärkning av vår ledande position på hemmamarknaden. Vi har också haft stora framgångar internationellt med goda resultat på flera viktiga europeiska marknader. Och när jag tittar i våra orderböcker så törs jag utan vidare säga att 2010 blir ett ännu bättre år för Solaris, säger Solaris vd Solange Olszewska .

Av de 1114 bussar som tillverkades 2009 (2008: 1037 bussar) gick 262 till kunder på den polska hemmamarknaden där Solaris nu har en marknadsandel om 27,3 procent (oförändrat jämfört med 2008) I segmentet stadsbussar har dock marknadsandelarna i Polen ökat en aning till 53,1 procent (2008: 52,6 procent).

852 Solaris-bussar såldes till kunder i andra europeiska länder (2008: 557 bussar). Exportförsäljningen svarade därmed för 76,5 procent av den totala försäljningen vilket är en kraftig uppgång jämfört med året innen (2008: 53,7 procent). Den största exportmarknaden 2009 var Grekland, som köpte 322 nya Solaris-bussar. 320 av dessa köptes av det Atenska bussföretaget E.THE.L och den affären utgör den största enskilda ordern i Solaris historia.

I Tyskland registrerades 224 nya bussar Solaris (2008: 185 bussar), en ökning med 21,1 procent jämfört med föregående år. Solaris andel av den totala marknaden för bussar ökade till 4,7 procent (2008: 4,1%). Detta gjorde Solaris till den största importbussen i Tyskland. Alla nya Solaris-bussar som registrerade i Tyskland år 2009 var stadsbussar, vilket ger en andel på 9,5 procent av det marknadssegmentet (2008: 9,1 procent).
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.407