23948sdkhjf

Tågförstärkning i Värmland

Två nya Itinotåg har levererats till Värmlandstrafik. Nu ska det bli lättare att arbetspendla till Norge eller att ta sig hem från Karlstad sent på kvällen för fryksdalingarna.
Värmlandstrafiks två nya Itinotåg är levererade. Den 15 mars sätts de i trafik.

– Nu blir det lättare för värmlänningarna att arbetspendla till exempelvis Kongsvinger. Västvärmlänningar som vill åka på dagkonferenser i Karlstad får det också bättre. Liksom de fryksdalingar som exempelvis vill gå på bio eller teater i Karlstad på kvällen, och ta tåget hem samma kväll, säger tågchefen Per Magnus Bengtsson .

Det är vagnbolaget Transitio som köper de två nya Itinotågen. Värmlandstrafik är delägare i bolaget. Tågen finns redan på plats i Kristinehamn för att bland annat utrustas med internet ombord. Priset för de två tågsätten är 80 miljoner kr. Precis som de Itinotåg Värmlandstrafik redan använder, är de dieseldrivna, men miljövänligare än den tidigare modellen genom den så kallade Ad blue-tekniken.

– Syftet är att de ska medverka till bättre pendling till Norge och bättre förbindelser även i Fryksdalen, säger Per Magnus Bengtsson.

Den 15 mars sker ändringarna, som redan finns med i den tryckta tidtabellen. Då börjar Värmlandstrafiks operatör Tågkompaniet förlänga turen från Karlstad mot Charlottenberg, så att den fortsätter till Kongsvinger och Oslo. På förmiddagen fyller tåget en lucka i tidtabellen, då det går tillbaka från Oslo via Charlottenberg och Arvika till Karlstad. På Fryksdalsbanan kommer en ny sen kvällstur från Karlstad, som är i Torsby vid midnatt.

– Då går det att gå på bio, teater eller ett restaurangbesök i Karlstad på kvällen och ta tåget hem till Fryksdalen, säger Per Magnus Bengtsson.

FAKTA/Nya Itinotågen i Värmland
Antal passagerare: 98 sittande,
Toppfart: max 140 km/tim
Längd: 39 meter.
Höjd: 4,2 meter.
Bredd: 2,85 meter.
Dörrbredd: 140 cm.
Höggolvets höjd: 126 cm.
Låggolvets höjd: 60 cm.
Vikt, utan passagerare: 77,5 ton.
Maxhastighet: 140 km/tim.
Säten: 98 (varav 14 fällbara).
Motorer: diesel, 2 x 560 kW, V8.
Utsläppsvärden: nivå 3b enligt Direktiv 2004/26/EC.
Air-condition: ja.
Leverantör: Bombardier.
Ägare: vagnbolaget Transitio.
Planerad trafikstart i Värmland: måndag 15 mars.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.098