23948sdkhjf

Tufft 2009 för Scandic

Rörelseresultatet 2009 halverades nästan för Scandic hotels jämfört med 2008. - Det tuffaste året hittills för hela hotellbranschen, säger vdn Frank Fiskers.
Intäkterna för Scandic hotels minskade från 758,5 till 661 miljoner euro, eller nära 10 procent. Intäkt per tillgängligt rum minskade med 10,4 procent och rörelseresultatet minskade från 111,1 till 61,6 miljoner euro. Bruttovinsten sjönk från 311,5 till 246,2 miljoner euro.

- Den globala ekonomiska krisen har haft en dramatisk effekt på affärsresandet i hela Norden, säger vdn Frank Fiskers. Det har varit ett av de tuffaste åren någonsin för hotellbranschen, men vi har på många sätt klarat oss bättre än konkurrenterna. Under ett år då många fick kämpa hårt, vann Scandic kundernas förtroende och stärkte sin marknadsposition med ökade marknadsandelar. Under sista kvartalet 2009 har hotellmarknaden visat vissa tecken på att minskningen i beläggning börjar stabiliseras, medan pressen på rumspriserna har fortsatt.
- Ett sparprogram genomfördes tidigt och det har gett en effekt på 32 MEUR under 2009. Därmed har vi kunnat kompensera en del av intäktsbortfallet samt fått en flexiblare kostnadsstruktur med ökad andel rörliga kostnader. Huvuddelen av Scandics hyresavtal har en omsättningsbaserad hyra vilket ytterligare bidragit till att mildra effekterna från lågkonjunkturen.

- Vi växer med flera nya hotell, främst i Norden. Under 2009 startade ett långsiktigt samarbete med stjärnkocken Jamie Oliver som skapade en barnmeny för alla hotell. Tillsammans med ett helt nytt familjekoncept gjorde det att fler barnfamiljer än någonsin tidigare valde Scandic och året blev en stor succé inom fritidssegmentet. För att gästerna alltid ska kunna välja en hälsosam livsstil, även när man bor på hotell, byggde vi förra året nya, topputrustade gym på nästan alla Scandics hotell.

- Under 2009 fortsatte vår målmedvetna minskning av fossila koldioxidutsläpp på väg mot nollutsläpp 2025. Även våra andra miljönyckeltal bevisar att vi står fast vid vår ambition att vara bäst på marknaden. Vi leder utvecklingen med att erbjuda boende och mötesplatser som är handikappanpassade och trygga för allergiker, något som fick stor internationell uppmärksamhet då CNN World View visade ett längre reportage om Scandics tillgänglighetsarbete.

- Under året tog vi över två hotell i centrala Köpenhamn och stärkte positionen markant i den danska huvudstaden. Tre nya hotellprojekt startades; ett sporthotell i Vierumäki, Finlands ledande ort för sport- och fritidsaktiviteter, ett nytt hotell i Fornebu, en mycket snabbt växande och spännande del av Oslo, samt ett stort nytt hotell på Vasagatan i Stockholm. Just nu väntar 12 nya hotell, med sammanlagt 3,270 rum på att öppnas som Scandic.
- Under 2010 fortsätter vi lansera nyheter; bland annat en helt ny produkt för idrottslag och föreningar, Jamie Oliver tar fram en meny för mötesgästerna och vi introducerar ett inspirerande möteskoncept och släpper även en ny produkt för weekendgäster.

- Marknaden är fortfarande svårbedömd. Historiskt har en marknadsuppgång först gett en ökad beläggning och därefter ökade rumspriser, men den låga visibiliteten gör att det är svårt att ge en prognos om när detta kommer realiseras.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078