23948sdkhjf

öckerö får dubbeldäckare

I augusti i år kan Västtrafiks resenärer åka dubbeldäckare mellan Göteborg och Öckerö. I dag finns dubbeldäckare i svensk linjetrafik bara hos ÖstgötaTrafiken.
Enligt ett beslut från Västtrafiks styrelse ska fem ordinarie bussar på linjerna 290 och 291 mellan Göteborg och Öckerö ersättas med dubbeldäckarbussar. Högre komfort, bättre kapacitet och ökad framkomlighet är några av vinsterna med de nya bussarna.

– Vi ökar kapaciteten på dessa linjer kraftigt samtidigt som bussarna inte tar mer plats i gaturummet. Dessutom innebär det en betydligt högre bekvämlighet för våra resenärer, säger Attila Ungvari , affärsområdeschef på Västtrafik.

De senaste åren har resandet på busslinjerna på väg 155 mellan Göteborg och Öckerö ökat kraftigt. Att sätta in dubbeldäckarbussar istället för traditionella bussar på de regionlinjer som trafikerar sträckan är ett sätt att öka kapaciteten utan att det blir trängre på vägarna. Under 2009 har Orusttrafiken, som kör linjen på uppdrag av Västtrafik, kört en dubbeldäckare på prov på ett antal regionlinjer. Resultatet har fallit väl ut och redan i augusti sätts fem nya bussar i trafik.

Satsningarna är kopplade till Västtrafiks regionbusstrategi och det övergripande målet att fördubbla antalet kollektivresor till 2020.

– I samband med att väg 155 byggs om hoppas vi att fler ska upptäcka fördelarna med att resa kollektivt. Därför satsar vi på att kunna erbjuda riktigt bra alternativ och förstärker busstrafiken, säger Attila Ungvari.

FAKTA/Västtrafiks dubbeldäckare
De beställda dubbeldäckarbussarna ska ersätta ordinarie bussar som Orusttrafiken idag kör på uppdrag av Västtrafik på linjerna 290 och 291. Bussarna sätts i trafik från och med augusti 2010. Linje 290 trafikerar Öckerö kommun, Burö–Hälsö–Öckerö och kör via färjan direkt till Nils Ericsonterminalen med stopp vid Järnvågen. Från och med december 2009 började även en ny snabbusslinje, linje 291, köra från den södra delen av Öckerö kommun, Hönö och Fotö direkt till Nils Ericsonterminalen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063