23948sdkhjf

SJ om restidsgarantin

Som rt-forum.com tidigare rapporterar har SJ backat från sin tidigare linje att lyfta bort den normala restidsgarantin inom snöovädret började. Här förklarar tågbolaget och dess vd Jan Forsberg bakgrunden till sina beslut.
Efter den extrema situation som rådde den gångna helgen med klass 2-varning från SMHI har SJ nu gått igenom veckans händelser. Det beslut som fattades, om ett tillfälligt undantag av restidsgarantin, togs på de grunder som då var kända. SJ menar att det var ett juridiskt hållbart beslut. Stora delar av spåranläggningen var helt eller delvis ur funktion och inte framkomlig.

Trots detta har SJ beslutat att utbetala restidsgarantin till alla resenärer som drabbats av förseningar under perioden fredag 19 februari kl. 18.00 till tisdag 23 februari klockan 17.00. Dessutom gäller fortsatt att SJ återköper alla biljetter, oavsett biljettyp, om man väljer att avboka sin resa, till och med söndag 28 februari.

– I det här läget bryr vi oss inte om juridiken. Vi gör det här för att visa respekt och omsorg för våra resenärer som fått utstå mycket i vinterns snökaos. Vi uppmanar nu alla resenärer att gå in på www.sj.se för att få ersättning, säger vd Jan Forsberg och fortsätter:

– Vi hoppas att alla har förståelse för att det kan komma att ta oss lite extra tid att hantera alla ärenden. Men vi gör vårt yttersta för att ha en snabb process.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062