23948sdkhjf

Nya avgifter för yrkestrafiken

Det blir en hel del ändringar i avgiftsystemet för yrkestrafiken om Transportstyrelsen får bestämma.
I det förslag - Avgifter inom yrkestrafikområdet, Redovisning av regeringsuppdrag, som Transportstyrelsen skickade till näringsdepartementet måndagen den första mars, är inriktningen att myndigheten ska ta ut avgifter för tillstånd, tillsyn och registerhållning inom yrkestrafikområdet från första juli. Idag tar Transportstyrelsen bara ut avgifter för tillstånd. Förslaget grundar sig på ett uppdrag från regeringen att föreslå en framtida finansiering för hela yrkestrafikområdet.

Transportstyrelsen föreslår en årlig tillsynsavgift för alla som har tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik. Det är den enda nya avgiften myndigheten föreslår i dagsläget. Sju avgifter anpassas till de avgiftsklasser som finns i avgiftsförordningen. Det innebär högre avgifter än idag men samtidigt tas sju andra avgifter bort för att förenkla för branschen.

Transportstyrelseutredningens delbetänkande SOU 2008:9 föreslog att Transportstyrelsens verksamhet i huvudsak ska finansieras med avgifter. Utredningen lämnade i oktober 2008 en fördjupad analys med förslag i rapporten ”Finansieringsprinciper och avgiftssystem för Transportstyrelsens verksamhet”. Detta yttrande kritiserades hårt av ett antal remissinstanser, däribland BR och Sveriges Åkerier gemensamma remissyttrande. Lagrådet kritik av lagrådsremissen i juni 2009 beträffande bland annat gränsdragningen mellan avgift och skatt, där lagrådet anser att generella avgifter, det vill säga avgifter som utgår även om företaget inte varit föremål för någon direkt åtgärd från myndigheternas sida, har karaktären av skatt.

Efter inhämtandet av lagrådets yttrande gjorde regeringen bedömningen att det inte är lämpligt att låta de förslag som i lagrådsremissen hänförde sig till Transportstyrelsens finansiering, träda i kraft redan till den 1 januari 2010. En mindre justering av det nuvarande avgiftsbemyndigandet i yrkestrafiklagen trädde i kraft genom SFS 2009:1356.
Nya och förändrade avgifter:
Det nya förslaget ska ses mot bakgrund av den tidigare kritiken av föreslagna avgiftssystem. Enligt förslaget utgår:

1) En tillsynsavgift införs beträffande den som har tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik. Avgiften tas ut årligen med 1 200 kr och inkluderar det registermässiga stöd som verksamheten behöver.
2) Följande avgifter ändras:
a) Tillstånd till yrkesmässig trafik höjs från avgiftsklass 3 till 5 (dvs. från 1 200 kr till 3 200 kr).
b) Tillstånd till linjetrafik utanför EES höjs från 3 000 kr till avgiftsklass 6 (dvs. till 5 000 kr). Begreppet pendeltrafik utgår.
c) Gemenskapstillstånd för persontransporter höjs från 500 kr till avgiftsklass 2 (dvs. till 600 kr).
d) Transporttillstånd för returresa eller enkel resa höjs från avgiftsklass 1 till 2 (dvs. från 220 kr till 600 kr).
e) CEMT-tillstånden renodlas och samma avgift tas ut oavsett när under året tillstånd utfärdas, dvs. avgiftsklass 4 (2 000 kr).
f) Taxiförarlegitimation höjs från 700 kr till avgiftsklass 3 (dvs. till 1 200 kr).
g) Utfärdande av kontrolldokument (waybill) höjs från avgiftsklass 1 till 2 (dvs. från 220 kr till 600 kr).

3) Följande avgifter utgår:
a) Godkännande av en viss person som trafikansvarig (2 kap. 4 § andra stycket a yrkestrafiklagen).
b) Beslut i ett ärende avseende miljöpoäng.
c) Utfärdande av intyg (certifikat) enligt förordningen 1998:786.
d) Prövning av s.k. hamndispenser.
e) Utfärdande av intyg om lämplighet avseende yrkeskunnande.
f) Prövning av förartillstånd.
g) Utgivande av tidigare ogiltig taxiförarlegitimation
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.129