23948sdkhjf

Rättigheter för bussresenärer i Europa

Den 2 mars var den en öppen paneldiskussion i Bryssel kring det förslag till nya rättigheter för bussresenärer som EU-kommissionen antagit och som nu under våren ska behandlas i EU-parlamentet. BRs Anna Grönlund deltog.
Det var BRs båda internationella organisationer IRU och UITP som tillsammans bjöd in sakkunniga från EU-kommissionen, EU-parlamentariker och branschfolk till en rundabordsdiskussion i Bryssel. Bland de deltagande EU-parlamentarikerna fanns italienaren Antonio Cancian, som är EU-parlamentariker och rapportör i frågan, det vill säga han ansvarar för att hålla i ärendet i parlamentet, tvärs över alla parti- och landsgränser. Från BR deltog förbundsdirektör Anna Grönlund.

Förslaget på nya rättigheter för bussresenärer bygger ursprungligen på den lagstiftning som idag reglerar rättigheter för passagerare inom flyg och tåg. Fyra områden tas upp, rättigheter för personer med funktionshinder, ersättning och assistans till resande om resan avbryts, resenärers dödsfall eller skada samt krav på enhetlig handläggning av klagomål.

Kommissionens förslag som ministerrådet nu sänt vidare till parlamentet är utarbetat under det svenska ordförandeskapet i EU och applåderas av IRU, UITP och BR. Ordförande i den arbetsgrupp som skrivit ihop själva dokumentet var Johan Schelin från det svenska Justitiedepartementet. Han och regeringen har haft täta kontakter med branschen under arbetets gång. Nu går alltså ministerrådet förslag vidare till EU-parlamentet i en så kallad andra läsning, där parlamentarikerna har en andra chans att säga sitt om det omarbetade förslaget.

Förslaget stämmer väl med gällande praxis i Sverige. Man föreslår också ett generellt undantag för nationell lokal och regional busstrafik om man har ett eget regelverk i landet som inte är sämre, vilket innebär att vi i Sverige då behöver en egen lagstiftning om detta. Ett förslag till en sådan nationell lagstiftning finns också utarbetad i del två av utredningen En ny kollektivtrafiklag . BR föreslår i sitt remissvar på den att de båda lagstiftningsprocesserna harmoniseras och att Sverige inte inför någon egen nationell lag innan EU sagt sitt.

- Nu kommer vi tillsammans med våra kollegor inom EU arbeta för att parlamentet förstår fördelarna med EU-kommissionens förslag. Målsättningen är att få till en bra konsumentlagstiftning som stödjer gällande praxis och fungerar i verkligheten. Det vinner alla på - resenärer, bussföretag, politiker och tillsynsmyndigheter, säger Anna Grönlund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078