23948sdkhjf

äntligen ny kollektivtrafiklag!

En ny kollektivtrafiklag som sätter resenären i centrum – det säger Åsa Torstensson som nu lägger fram regeringens Lagrådsremiss till Riksdagen för beslut.
Regeringen har beslutat om en Lagrådsremiss som innehåller förslag som syftar till att fler ska välja att åka kollektivt. Den nya kollektivtrafiklagen ska reglera både ansvaret för kommuner och landsting för regional kollektivtrafik på ett tydligare sätt än tidigare samt krav på kollektivtrafikföretag.

– Med en kollektivtrafiklagstiftning som sätter människors resande i centrum, som underlättar arbetspendlingen, ger människor fler arbetsgivare att välja mellan och ger en större bredd av arbetssökanden för företagen, så fortsätter vi utvecklingen och konkurrenskraften av alla landets delar samtidigt som vi minskar konjunkturkänsligheten, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson .

Ökad insyn och bättre samordning
Dagens kommunala organ i respektive län som kallas trafikhuvudman ersätts med en regional kollektivtrafikmyndighet. Strategiska beslut om kollektivtrafik, som i dag ofta fattats av länstrafikbolag, ska sedan fattas på politisk nivå för ökad insyn och bättre samordning med annan samhällsplanering. Mer operativa uppgifter som att upphandla kollektivtrafik ska kunna utföras av aktiebolag och av enskilda kommuner.

Gemensamt system för trafikantinformation
De regionala kollektivtrafikmyndigheternas befogenhet definieras till att gälla regional kollektivtrafik, med vilket menas arbetspendling och annat vardagsresande. Därmed skyddas den interregionala kollektivtrafiken - som i första hand ska vara kommersiell - från att trängas undan av offentligt subventionerad trafik.

Vissa generella krav införs för alla kollektivtrafikföretag. Det handlar bland annat om anmälningsskyldighet när kollektivtrafik börjar eller upphör att bedrivas och om skyldighet att lämna information om sitt trafikutbud till ett gemensamt system för trafikantinformation.

– Information är A och O. Det har varit tydligt under den här vintern med många frustrerade resenärer som anser sig fått för dålig information eller felaktig information i tider då det är avgörande. Resenärer ska kunna förvänta sig bra, relevant och korrekt information och därför blir de kommersiella kollektivtrafikföretagen skyldiga att lämna information om sitt trafikutbud till ett gemensamt system för trafikantinformation, säger Åsa Torstensson.

Föreslås träda i kraft 2012
Den begränsning, i form av en så kallad skadlighetsprövning, som hindrat kommersiella bussföretag att bedriva lokal och regional kollektivtrafik inom länen tas bort. Det kommer att leda till ett större utbud för resenärerna att välja mellan, samtidigt som det stora offentliga åtagandet garanterar att samordnat system av linjetrafik.

Det blir lättare för den regionala kollektivtrafikmyndigheten att organisera trafik över länsgränser, dels genom att dagens länsgränsrestriktion för trafikhuvudmän som organiserar persontrafik på järnväg avskaffas, dels genom att kollektivtrafikmyndigheten får bedriva linjetrafik med buss helt utan särskilt tillstånd. Därmed underlättas de kommunala myndigheternas arbete med att på ett hållbart sätt göra arbetsmarknadsregionerna större.

Kollektivtrafiklagen, liksom de ändringar som föreslås i befintliga lagar, föreslås träda i kraft den 1 januari 2012.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063